فرانسه همچنان به عربستان سلاح می‌فروشد

رسانه خبری مستقل دیسکلوز Disclose اعلام کرد در شرایطی که مداخله نظامی خونین ریاض و متحدانش در یمن اعتراضات و انتقادات زیادی را از عربستان و تامین کنندگان سلاح این کشور در عرصه بین المللی برانگیخته است، منابع خبری آگاه روز سه شنبه اعلام کردند ­محموله‌های جدید تسلیحاتی فرانسه برای عربستان سعودی به زودی به این کشور ارسال می‌شود.

دو هفته پس از ماجرای عجیب یک کشتی باری سعودی که از بار زدن تسلیحات فرانسوی در بندر آور لوهاور بازماند، قرار است روز سه شنبه در بندر مارسی - فوس Marseille - Fos محموله‌ای از مهمات ساخت فرانسه به مقصد عربستان سعودی بارگیری شود. 

دیسکلوز نوشت: به نظر می‌رسد دولت فرانسه حاضر نیست از فروش سلاح به عربستان سعودی چشم پوشی کند چرا که قرار است یک کشتی باری عربستان سعودی به نام بحری تبوک مهمات لازم برای توپ‌های قیصر را در بندر مارسی-فوس بارگیری کند و آن‌ها را به جده عربستان منتقل نماید.

پی‌یر داره‌ویل، نماینده کمونیست منطقه بوش-دو-رون در جمع رسانه‌ها اعلام کرد: " من امروز صبح اطلاع پیدا کردم که کشتی باری بحری تبوک برای بارگیری مهمات به زودی وارد بندر می‌شود ".

این نماینده فرانسوی از دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواسته است تحویل سلاح و مهمات به عربستان سعودی را برای مدتی متوقف کند.

تحویل محموله جدید مهمات فرانسوی به عربستان اگر درست از آب در بیاید، در شرایطی اتفاق می‌افتد که دولت فرانسه از طرف چند سازمان غیردولتی متهم شده که به طور قانونی، اما به شیوه‌ای مبهم سلاح‌ها و مهماتی به عربستان می‌فروشد که نیرو‌های نظامی این کشور ممکن است از آن‌ها برای کشتن غیرنظامیان در یمن استفاده کنند. این "جنگ کثیف" (اصطلاحی که حتی مقامات فرانسه نیز از آن استفاده می‌کنند) از سال ۲۰۱۵ تاکنون ده‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجا گذاشته و طبق اذعان سازمان ملل متحد یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی را در جهان رقم زده است.

دهم مه گذشته یک کشتی باری دیگر عربستان سعودی متعلق به شرکت بحری به نام بحری ینبوع از پهلو گرفتن در بندر لوهاور در غرب فرانسه برای بارگیری محموله سلاح‌های فرانسوی چشم پوشی کرد. این ماجرا نیز اولین بار توسط رسانه خبری مستقل دیسکلوز افشا شد. این رسانه مستقل همچنین اواسط ماه آوریل یک یادداشت محرمانه اداره اطلاعات نظامی فرانسه DRM را فاش کرد که در آن فهرستی از سلاح‌های فرانسوی استفاده شده در مناقشه یمن ارائه شده و از این مسئله ابراز نگرانی شده بود که ممکن است استفاده از این سلاح‌ها توسط عربستان به قیمت جان غیرنظامیان یمنی تمام شود.

سه روزنامه نگاری که در افشای این ماجرا دخیل بودند به تازگی توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه مورد بازجویی قرار گرفته اند.

این ماجرا موجی از اعتراض در میان روزنامه نگاران برانگیخته است چرا که معتقدند این رفتار سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه می‌تواند آزادی مطبوعات را مخدوش کند.

دولت فرانسه در واکنش به این انتقادات تاکید کرده است که مقصد و موارد استفاده این سلاح‌ها به شدت تحت نظارت و کنترل قرار می‌گیرد و مقامات اطمینان دارند که از این سلاح‌ها در اهداف دفاعی استفاده خواهد شد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه در برنامه‌ای در فرانس‌انتر تاکید کرد: " بله، این (جنگ یمن) یک جنگ کثیف است که باید متوقف شود. لازم است که سعودی‌ها و اماراتی‌ها این جنگ را متوقف کنند. باید در خصوص فروش سلاح و مهمات به این کشور‌ها بی نهایت مراقب باشیم و این دقیقا کاری است که ما انجام می‌دهیم. ما با دقت پیمان تجارت سلاح را رعایت می‌کنیم."

یک منبع دولتی فرانسه نیز مدعی شد قرارداد‌های تسلیحاتی که فرانسه با عربستان سعودی امضا کرده است، رعایت شده و این قرارداد‌ها ناقض هیچ تحریم تسلیحاتی نیست.