عملیات گسترده علیه «مهاجران غیرمجاز»

در حالی‌که ترکیه با بحران ورود پناهجویان غیرقانونی مواجه است، اداره مهاجرت این کشور از دستگیری 1031 مهاجر بدون مجوز عبور به این کشور در یک روز (28 مه ،هفتم اردیبهشت) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، 693 مهاجر غیر مجاز  در استان «ِادرین» در شمال غربی ترکیه واقع در مرز یونان و بلغارستان از سوی نیروهای ژاندارمری این کشور دستگیر شدند.

به گفته اداره مهاجرت ترکیه، نیروهای ژاندارمری همچنین در عملیاتی جداگانه 35 مهاجر عراقی را در استان «کرکلارلی» واقع در شمال غرب این کشور دستگیر کردند.

 به نوشته این منبع خبری، نیروهای ژاندارمری این کشور در عملیات جداگانه دیگر چند مهاجر غیرقانونی را در استان «آیدین» و «بالیکسی» و استان «وان» مجاور ایران دستگیر کردند.

ترکیه مسیر اصلی پناهجویان برای رسیدن به اروپا به ویژه از سال 2011 و آغاز جنگ داخلی سوریه بوده است. این کشور و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ معاهده ای را برای کنترل موج مهاجرت امضاء کردند.

وزیر کشور ترکیه نیز روز سه شنبه از دستگیری پناهجویان افغانستانی که به طور غیر قانونی وارد این کشور شده بودند، خبر داد.

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چندی قبل طی سخنانی گفته بود ، آنکارا  دیگر به تنهایی توان مقابله با موج جدید مهاجرت‌ها را ندارد.

وی با بیان این‌که ساخت دیوارهای بلندتر راه‌حل مقابله با بحران مهاجران نخواهد بود، اظهار داشت ، مهاجرت مسئله «انسانی» و «سیاسی» است که پیامدهای امنیتی دارد.