آغاز شمارش معکوس برای نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تنها چند ساعت برای تشکیل دولت ائتلافی فرصت دارد و شمارش معکوس برای او آغاز شده است.

نتانیاهو امروز اقدامات خود را دو چندان کرده است، اما تنها تا امشب فرصت دارد که در مورد دولت ائتلافی به توافق دست یابد. در غیر این صورت انتخابات بعدی کنست در تاریخ هفدهم سپتامبر (۲۶ شهریور) برگزار خواهد شد. چنین سناریویی تاکنون بی‌سابقه بوده است.

الن غوطانی (Hélène Goutani) خبرنگار شبکه در گزارش خود گفت نتانیاهو از دو ماه پیش در تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی است، اما زمان به سرعت در حال سپری شدن است و وی فرصت چندانی ندارد.

نتانیاهو مقابل نمایندگان کنست (پارلمان اسرائیل) گفت: "من به شما قول می‌دهم برای تشکیل دولت ائتلافی هر کاری که می‌توانم انجام دهم".

نخست وزیر اسرائیل همواره با مشکلاتی از جانب آویگدور لیبرمن هم پیمان سابق خود و رئیس حزب ملی گرای لائیک "اسرائیل خانه ما" رو به رو است. وی که پیش از این وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل بود، اعلام کرد اگر نتانیاهو با درخواست او برای تصویب قانونی به منظور اجباری کردن خدمت سربازی یهودیان ارتدوکس موافقت نکند، ترجیح می‌دهد انتخابات کنست دوباره برگزار شود.

لیبرمن گفت: "من تأکید می‌کنم که خواهان نخست وزیری نتانیاهو نیستم. ما خواهان تشکیل دولتی هستیم که در آن هیچ سازشی در رابطه با پیش نویس قانون ارائه مصونیت به نتانیاهو نباشد. ما حتی یک ویرگول یا نقطه را هم در این رابطه پنهان نمی‌کنیم ".

اما نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی باید با احزاب مذهبی نیز ترکیب شود.

اگر تا امشب توافقی حاصل نشود، نخست وزیر، کنست را منحل و برگزاری انتخابات زودهنگام را درخواست می‌کند. ادامه زندگی سیاسی نتانیاهو نیز به این موضوع بستگی دارد چرا که وی اکنون درگیر چند پرونده فساد مالی است.

برونو دارو (Bruno Daroux) کارشناس مسائل بین المللی در این باره گفت: اسرائیل همواره با چالش‌های پارلمانی و ائتلافی بی‌اندازه مبهم و پیچیده‌ای رو به رو است. اینکه مذاکرات تا آخرین لحظه ادامه یابد موضوعی سنتی است. لیکود، حزب نتانیاهو که اکنون حزب حاکم است، باید هم زمان هم با احزاب مذهبی افراطی و هم با احزاب ملی گرای افراطی مانند حزب لیبرمن مذاکره کند.

در هر حال اگر نتانیاهو موفق نشود تا پایان امشب دولت ائتلافی تشکیل دهد، چند گزینه وجود دارد: یا کنست منحل می‌شود و انتخابات پارلمانی زودهنگام در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، یا رئوون ریولین، رئیس اسرائیل و از اعضای حزب لیکود که چندان هم دوستدار نتانیاهو نیست، ممکن است مهلت ۱۵ روزه دیگری تعیین کند تا شاید دولت ائتلافی تشکیل شود. در غیر این صورت فرد دیگری که احتمالاً بنی گانتس، ژنرال سابق، رئیس ائتلاف مشهور میانه "آبی-سفید" و رقیب نتانیاهو در انتخابات اخیر باشد، برای تشکیل کابینه معرفی خواهد شد. در این صورت نتانیاهو برای یافتن متحد با مشکلات بیشتری رو به رو خواهد شد.

باید گفت این بحران رابطه تنگاتنگی با روابط بسیار پیچیده و قدیمی میان لیبرمن و نتانیاهو دارد. لیبرمن ابتدا رئیس کابینه نتانیاهو بود. وی سپس وزیر جنگ اسرائیل شد و ماه نوامبر هم دولت نتانیاهو را ترک کرد و گفت سیاست نتانیاهو در نوار غزه در قبال حماس پذیرفتنی نیست. رقابت فشرده‌ای بین این دو نفر وجود دارد. نتانیاهو به لیبرمن بدبین است. خدمت سربازی هم از موضوعاتی است که بیش از هر چیز زمینه ساز اختلافات است و مانع از تشکیل دولت ائتلافی می‌شود.