وضعیت اقتصادی سوریه پس از ۸ سال بحران

هشت سال از بحران سوریه گذشت و نیروهای ارتش این کشور با نقش آفرینی جبهه مقاومت و حمایت‌های دولت روسیه توانستند گروه‌های تروریستی را در موقعیت ضعف قرار دهند و مناطق اشغالی را یکی پس از دیگری بازپس بگیرند.

گروه بین الملل- ​یکی از پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدانش که در حال حاضر کمتر مورد توجه قرار گرفته بازپس گیری تعداد زیادی از گذرگاه‌های مرزی است که در مرزهای مشترک با کشورهای ترکیه، لبنان، اردن و عراق واقع شده اند.

سوریه با مساحت ۱۸۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع در مجموع نوزده گذرگاه مرزی دارد که در ذیل معرفی شده اند:

گذرگاه‌های «قامشلی، عین دیوار، رأس العین، تل ابیض، کوبانی، جرابلس، باب السلامه، باب الهوی و کسب» در مرزهای مشترک با ترکیه و گذرگاه‌های «طرطوس، الدبوسیه، تلکلخ، جوسیه و جدیده یابوس» در مرزهای مشترک با لبنان واقع شده اند.

گذرگاه‌های مرزی «درعا و نصیب» نیز با همسایه جنوبی یعنی همان کشور اردن هم مرز هستند و گذرگاه‌های مرزی «التنف، البوکمال و الیعربیه» در مرزهای مشترک با کشور عراق واقع شده اند.

 بیش از ۷۰ درصد از گذرگاه‌های مرزی سوریه در سال‌های نخست بحران به اشغال گروه‌های تحت حمایت ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی درآمدند و شرایط برای دولت مرکزی بسیار سخت شد.

نیروهای ارتش سوریه در سال‌های سخت بحران فقط گذرگاه مرزی «طرطوس» را در استان لاذقیه به طور کامل تحت کنترل داشتند و شرایط در گذرگاه‌های مرزی «الدبوسیه، تلکلخ، جوسیه و جدیده یابوس» عادی نبود.

گذرگاه‌های مرزی سوریه

اما با تغییر وضعیت میدانی و شکست‌های متوالی گروه‌های تروریستی، ۵۵ درصد از گذرگاه‌های مرزی از جمله «قامشلی، دبوسیه، تلکلخ، جوسیه، جدیده یابوس، درعا، نصیب، البوکمال و کسب» به کنترل نیروهای ارتش سوریه درآمدند.

گذرگاه مرزی «قامشلی» در شمال استان حس که (شمال شرق سوریه)، «الدبوسیه، جوسیه و تلکلخ» در استان حمص (مرکز سوریه)، «جدیده یابوس» در استان دمشق (پایتخت سوریه) واقع شده اند.

 گذرگاه‌های مرزی «درعا و نصیب» در جنوب استان درعا (جنوب سوریه)، «البوکمال» در جنوب شرق دیرالزور (شرق سوریه)، «کسب» در شمال استان لاذقیه (شمال غرب سوریه) واقع شده اند.

 حال حاضر، گذرگاه‌های مرزی «الیعربیه، عین دیوار، رأس العین، تل ابیض، کوبانی» در شمال شرق و شمال سوریه در اشغال شبه نظامیان موسوم به دموکراتیک سوریه هستند که به صورت مستقیم از سوی آمریکایی‌ها حمایت می‌شوند.

گذرگاه مرزی «الیعربیه» در شمال شرق استان حس که (شمال شرق سوریه)، گذرگاه رأس العین در شمال غرب استان حس که (شمال شرق سوریه)، گذرگاه مرزی «تل ابیض» در شمال استان رقه (شمال سوریه) و گذرگاه مرزی «کوبانی» در شمال شرق استان حلب (شمال سوریه) واقع شده است.

گذرگاه التنف در جنوب شرق استان حمص نیز در اشغال گروهک تروریستی اسود الشرقیه و نیروهای تروریستی ارتش آمریکا است؛ این گذرگاه در مرزهای مشترک با عراق واقع شده است.

گذرگاه‌های مرزی «جرابلس، باب السلامه، باب الهوی» در شمال سوریه در اشغال گروه‌های تروریستی و ارتش ترکیه هستند؛ گذرگاه‌های مرزی «جرابلس و باب السلامه» در شمال استان حلب و گذرگاه مرزی «باب الهوی» در شمال استان ادلب واقع شده است.