احتمال افتتاح مسجد جامع آتن در ماه‌های آتی

کاستا گاورگولو، وزیر آموزش و پرورش یونان،  روز جمعه اعلام کرد که آتن اولین مسجد رسمی دولت این کشور را احتمالا در ماه سپتامبر افتتاح می‌کند و تاکنون ۸۵۰ هزار یورو هزینه ساخت این مکان مقدس شده است.

اخبار بین الملل- وی در این باره گفت به زودی نمازگزاران مسلمان آتن امام جماعت خواهند داشت و در این مسجد اعمال مذهبی خود را به جا می‌آورند.

شایان ذکر است، مساجدی در نقاط مختلف یونان وجود دارد، اما در پایتخت و به ویژه آتن مسجد به شکل رسمی آن موجود نیست.

 بیش از دویست هزار مسلمان از کشور‌های پاکستان، سوریه، افغانستان و بنگلادش در پایتخت آتن زندگی می‌کنند. جامعه مسلمانان در یونان دو درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد.

طرح ساخت این مسجد در سال ۲۰۰۰ ارائه شد و در اواخر سال ۲۰۱۶ احداث آن ‌علی‌رغم تظاهرات گسترده تندرو‌های ارتدوکس آغاز شد. تا به امروز، آتن تنها پایتخت بدون مسجد در اروپا بود. در حالی که مساجد دوره عثمانی هنوز در این شهر پایدار هستند، این مساجد بیشتر بخشی از بنا‌های تاریخی آتن محسوب می‌شوند تا محلی برای دعا و نیایش.

چهارصد سال پس از پایان سلطه حکومت عثمانی بر یونان، دولت این کشور که در سال ۱۸۳۰ استقلال خود را اعلام کرد تاکنون رای به ساخت مسجد جدیدی نداده است.

تا به امروز، مسلمانان آتن مجبور بودند نماز و نیایش خود را به محل زندگی خود محدود کنند و یا برای شرکت در نماز جماعت در مسجد به شهر‌های دیگر یونان بروند.

نعیم الغندور، رئیس انجمن مسلمانان یونان، گفته است ساختمان مسجد مناره و بلندگو ندارد وصرفا ظرفیت ۳۰۰ مرد و ۵۰ زن را داراست.