واکنش پوتین به اقدامات آمریکا علیه شرکت چینی هواوی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اقدامات آمریکا علیه شرکت چینی هواوی را آغازگر جنگی در زمینه فناوری در جهان دانست.

اخبار بین الملل- او در نشست فدراسیون بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ گفت: وضعی که برای شرکت هواوی پیش آمده تنها یک چالش نیست بلکه  یک تلاش ناخوشایند برای بیرون راندن هواوی از بازار جهانی است، در پاره ای از موارد نیز می‌توان حتی از آن به عنوان اولین جنگ تکنولوژیک دوران دیجیتال یاد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه افزود تلاش برای انحصار موج فناوری جدید و محدود کردن دسترسی به محصول آن، منبع اصلی بی ثباتی جهانی است.

شااین ذکر است، با وجود فشار‌های آمـریکا علیه شرکت هواوی، روسـیه و چیـن در زمینه مخابراتی و توسعه شبـکه ۵G، قرارداد همکاری منعقد کردند. بر این اساس، شرکت چیـنی هواوی موفق به انعقاد قرارداد جدیدی با اپراتور مخابراتی (MTS) ام تی اس در روسیه شده است.به گفته مدیران شرکت «ام تی اس»، شـرکت مخابراتی هوآوی مستقر در «شـنزن» چین و شرکت مخابـراتی «ام تی اس» روسیه، در خصوص توسعه تکنـولوژی ۵G و راه اندازی شبکه‌های نسل پنجم در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تفاهم نامه همـکاری امضاء کرده اند. طبق گزارش‌های منتشر شده، این شرکت چینی، نسل جدید شبکه ۵G روسیه را در طول سال آینده راه‌اندازی می‌کند.

همزمان با افزایش تنش اقتصادی میان آمریکا و چین، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با صدور دستوری خواستار ممنوعیت فعالیت شرکت چینی خدمات مخابراتی «هواوی» در آمریکا شد.