اعلام اعتصاب سراسری گروه‌های فلسطینی در اعتراض به نشست منامه

ائتلاف گروه‌های مقاومت و ملی فلسطین و «جنبش بایکوت اسرائیل BDS» در بیانیه‌ای مشترک در اعتراض به طرح «معامله قرن» و نشست آتی منامه اعلام اعتصاب سراسری در فلسطین کردند.

بنا بر اعلام این بیانیه، مردم فلسطین روز‌های ۲۴ و ۲۵ ماه جاری میلادی (۳ و ۴ تیر)، یعنی همزمان با برگزاری «نشست منامه» در بحرین دست به اعتصاب سراسری خواهند زد.

آمریکا و بحرین اعلام کرده‌اند که نشست اقتصادی این کشور به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح معامله قرن قرار است طی روز‌های ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) در منامه برگزار شود.

طرح موسوم به معامله قرن طرح ضدفلسطینی دولت ترامپ برای حل‌وفصل نهایی مناقشه اسرائیلی-فلسطینی است. بنا بر جزئیات رسانه‌ای‌شده، این طرح کاملا به سود رژیم صهیونیستی و به ضرر آرمان مردم فلسطین است.

عربستان و امارات از حامیان اصلی این طرح آمریکایی علیه آرمان فلسطین، در حال اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان و دیگر کشور‌های عرب منطقه برای پذیرش طرح معامله قرن دولت ترامپ هستند. گروه‌های مقاومت منطقه از مخالفان جدی این طرح آمریکایی‌اند.

پس از تصمیم ترامپ در به رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان «پایتخت» رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، روابط محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و آمریکا تیره شد، به حدی که عباس گفت «قدس فروشی نیست» و وعده داد «هرگز طرح صلح آمریکا» را نخواهد پذیرفت. وی همچنین تأکید کرد: «معامله قرن دونالد ترامپ، مشت محکمی به قرن کنونی است و ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت».