حمله به نیروهای ترکیه در سوریه چند قربانی داشت؟

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که در حمله شبه نظامیان کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه یک نظامی ترکیه کشته شده و ۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع ترکیه، این حمله منطقه عفرین واقع در شمال استان حلب رخ داده است و نیروهای ترکیه با آتش توپخانه مواضع این شبه نظامیان را هدف قرار داده است.

اخیرا «فؤاد اکتای»، معاون رئیس جمهوری ترکیه گفته است که مقام‌های ترکیه و روسیه در استقرار نیروهای خود در منطقه تل‌رفعت سوریه بازنگری می‌کنند. این تصمیم بعد از آن گرفته شد که یک نظامی ترکیه در نزدیکی مرز این کشور با سوریه کشته شد.

به گزارش النشره، اکتای گفته بود که با طرف روسی توافق شده است نیروهای ترکیه در اطراف تل رفعت مستقر شده و بیش از این جلو نروند ولی اگر حملات یگان‌های مدافع خلق ادامه پیدا کند، واکنش آنکارا مختلف خواهد بود.

ترکیه طی سال‌های گذشته دو عملیات نظامی برون‌مرزی در شمال سوریه انجام داد؛ عملیات نخست موسوم به عملیات «سپر فرات» علیه تروریست‌های داعش بود. این عملیات از آگوست ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ ادامه داشت.

در عملیات دوم که «شاخه زیتون» نام داشت، ترکیه به همراه عناصر مسلح و تروریستی موسوم به گروهک «ارتش آزاد سوریه»، منطقه «عفرین» واقع در شمال استان حلب را در مدت یک سال از شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) که از نظر آنکارا شاخه سوری گروهک «پ.ک.ک» است، پاکسازی کرد و به تسلط خود درآورد. با این حال باریکه‌ای از این منطقه همچنان در دست این نیروها هستند.

دولت سوریه، حضور نظامیان ترکیه در خاک خود را غیر قانونی و اشغالگری می‌داند و بارها بر لزوم خروج این نیروها از خاک سوریه تأکید کرده است.