ترامپ نگران پیشی گرفتن چین از آمریکا

جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در یک گردهمایی در کلیسایی در ایالت جورجیای آمریکا اعلام کرد که به تازگی تجربیات خود درباره چین را طی یک نامه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به اشتراک گذاشته است.

کارتر ۹۴ ساله در این گردهمایی به نامه‌ای که به تازگی برای دونالد ترامپ ارسال کرده بود، اشاره کرد و گفت: ترامپ در یک تماس تلفنی به این نامه پاسخ داد و گفت هدف اصلی از این تماس تلفنی این بوده است که به صورت صریح بگوید چینی‌ها در بسیاری از جهات از آمریکا پیشی گرفته اند.

کارتر در ادامه افزود: من هم به ترامپ گفتم که آمریکا در سال‌های گذشته چندین هزار میلیارد دلار صرف جنگ کرده؛ در حالی که چین این پول‌ها را در پروژه‌هایی مثل خطوط راه آهن پرسرعت سرمایه گذاری کرده است.

جیمی کارتر بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ رئیس جمهور آمریکا بود. در آن زمان چین و آمریکا روابط دیپلماتیک داشتند. کارتر در حالی این نامه را برای ترامپ ارسال کرده که در ماه‌های اخیر روابط میان واشنگتن و پکن به شدت دچار تنش شده است. در پی بی نتیجه ماندن مذاکرات دو کشور، دونالد ترامپ تعرفه‌های وارداتی بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی را به ۲۵ درصد افزایش داد. چین هم در مقابل تعرفه‌هایی را علیه ۶۰ میلیارد دلار از کالا‌های آمریکایی اعمال کرد.

حدود دو ماه پیش نیز منابع خبری از تماس تلفنی دونالد ترامپ با جیمی کارتر برای مذاکره درباره چین خبر دادند. کارتر گفته بود ترامپ در این گفتگوی تلفنی واقعا نگران پیشی گرفتن چین از آمریکا بوده است.