روسیه حضور نظامی خود را در شبه‌جزیره کریمه افزایش داده است

مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند نیرو‌های ارتش روسیه اخیراً تجهیزات نظامی «قابل‌توجهی» را در شبه‌جزیره کریمه مستقر کرده‌اند.

یک مقام امنیتی آمریکا روز چهارشنبه در گفتگو با پایگاه خبری «دیفنس‌وان» گفت: «تصاویر ماهواره‌ای از مواضع نیرو‌های روسی در منطقه نشان می‌دهد آن‌ها اخیراً عامدانه و نظامند تجهیزات و نیرو‌های خود را در شبه‌جزیره (کریمه) افزایش یافته‌اند».

به ادعای این مقام آمریکایی افزایش حضور نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه به این معناست که هم‌اکنون توانایی روسیه برای حمله به اهدافی در اروپای شرقی تا دریای سیاه گسترش یافته است.

وی در این باره تشریح کرد: «دامنه اهداف روس‌ها در حال حاضر تمام خاک اوکراین و فراتر از دریای سیاه را پوشش می‌دهد. گزینه‌های حمله آن‌ها (روس ها) به طور چشمگیری افزایش یافته و تا خاورمیانه گسترش یافته است».

یک مقام امنیتی دیگر آمریکا در این باره گفت: «نیرو‌های روسیه می‌توانند اهدافی را فراتر از دریای سیاه از جمله جنوب اروپا و سوریه هدف قرار دهند».

شبه جزیره کریمه سال ۲۰۱۴ میلادی طی یک همه پرسی قانونی پیوستن خود به خاک روسیه را اعلام کرد، اما دولت مرکزی اوکراین و کشور‌های غربی نتیجه این همه پرسی را نپذیرفتند و مسکو را تحریم کردند.

پس از گفتگو‌های طولانی بین سران روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه، توافق‌نامه صلح پیشنهادی برای پایان بحران در اوکراین روز ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۵ (۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۳) در مینسک، پایتخت بلاروس، امضا و به «توافق مینسک» معروف شد. طبق توافق ۱۳ ماده‌ای مینسک، استقلال‌طلبان شرق اوکراین و نیرو‌های دولتی این کشور، نباید تا فاصله ۲۵ کیلومتری خط مقدم از سلاح‌های خمپاره‌انداز و موشک‌انداز با کالیبر کمتر از صد میلی‌متر استفاده کنند تا حریمی عاری از تسلیحات به عرض ۵۰ کیلومتر ایجاد شود.