کارشکنی ریاض در مورد الحدیده

ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان سعودی بار دیگر در مسیر اجرای توافق صلح در یمن سنگ‌اندازی کرد.

«سلیم المغلس»، عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در مذاکرات استکهلم سوئد چهارشنبه (۲۲ خرداد) گفت که ائتلاف مذکور پرواز «مایکل لولیسگارد»، رئیس تیم ناظران بین‌المللی بر توافق آتش بس الحدیده را لغو کرده است.

او گفت: «لولیسگارد برای چند ساعت در فرودگاه صنعاء منتظر بود و پیش از آن مجبور شد این فرودگاه را با هواپیمای دیگری که حامل کمک‌های انسانی بود، یمن را به مقصد اردن ترک کند».

مغلس گفت که ائتلاف سعودی با این کار خود و با اهانت به لولیسگارد  به شورای امنیت سازمان ملل متحد پاسخ داد.

عضو هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در مذاکرات استکهلم در حساب توییتری خود نوشت که رئیس تیم ناظران بین‌المللی بدون اینکه همکارانش او را همراهی کنند، فرودگاه صنعاء به مقصد عدن را ترک کرده است.

این مقام یمنی از ادامه اجرای توافق آتش‌بس الحدیده و کنار زدن موانع نظامی در بندرهای الحدیده، الصلیف و رأس عیسی با حضور تیم لولیسگارد خبر داد.

اخیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای از «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن در برابر ادعاهای دولت مستعفی این کشور و ائتلاف سعودی حمایت کرد و از همه طرف‌های یمنی خواست که با مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به گونه سازنده و مستمر تعامل داشته باشند.

روابط میان گریفیتس و دولت مستعفی به ریاست «عبد ربه منصور هادی» از ماه مه گذشته بحرانی شده است. منصورهادی در اواخر ماه مه در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل از آنچه «اقدامات غیر قانونی» گریفیتس می‌خواند انتقاد کرد.

رئیس جمهور مستعفی یمن در این نامه صراحتا به بی طرف بودن نماینده سازمان ملل اعتراض کرده و نوشته که چرا رفتار نماینده سازمان ملل با انصارالله یمن و دولت مستقر در ریاض یکسان است؟ او همچنین از اینکه گریفیتس با انصارالله همچون یک دولت قانونی و همراستای با دولت مستقر در ریاض رفتار می‌کند، بشدت انتقاد کرده بود.

گریفیتس اخیرا از همکاری جنبش انصارالله یمن و رهبر آن «عبدالملک بدر الدین الحوثی» در راستای اجرای توافق استکهلم تقدیر کرده بود که این مسئله خشم طرف مقابل را بر انگیخته بود.