سفیر انگلیس در خارطوم احضار شد

وزارت خارجه سودان چهارشنبه شب در اقدامی متقابل سفیر انگلیس در خارطوم را احضار کرد.

وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عرفان صدیق» سفیر انگلیسی به دلیل اظهارات اخیرش درباره تحولات سیاسی سودان احضار شد.

«عرفان صدیق» سفیر انگلیس در خارطوم در آخرین اظهار نظر خود درباره تحولات سیاسی سودان از شورای نظامی انتقالی این کشور خواست تا شروط حزب «قوی الحریة و التغییر» را بپذیرد.

صدیق در صفحه توئیتر خود نوشت: «در عرصه دیپلماسی، گفت‌وگو همه چیز است و عموما پیش‌شرط فکر خوبی نیست اما پس از حادثه ۳ ژوئن (کشتار معترضان) شروط حزب «قوی الحریة و التغییر» برای بازگشت به گفت‌وگو تا حد زیادی معقولانه است و امیدواریم شورای نظامی بزودی پاسخ مثبتی به آن بدهد».

این اقدام سودان که نوعی مقابله به مثل محسوب می‌شود، در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته انگلیس سفیر سودان در لندن را در پی تشدید خشونت‌ها علیه غیرنظامیان سودانی احضار کرده بود.

در پی تحولات اخیر و تشدید ناآرامی ها در سودان، وزارت امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه هفته گذشته «محمد عبدالله ادریس» سفیر این کشور را احضار کرده بود تا مراتب اعتراض انگلیس از تحولات اخیر سودان را به مراجع ذی ربط اعلام کند.

«هریت بالدوین» معاون وزیر خارجه انگلیس از سفیر سودان خواسته تا به شورای نظامی کشورش ابلاغ کند که انگلیس از تحولات اخیر در این کشور متأثر است و از این شورا می‌خواهد به میز مذاکره با معترضان برگردد.

تظاهرات مردم سودان علیه دولت عمر البشیر از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) ابتدا به خاطر افزایش قیمت نان آغاز شد، اما به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند که سرانجام حکومت وی ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون شد.