یک سناتور آمریکایی خواهان تغییر چاوز شد

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس از منطقه آمریکای لاتین، "مارکو روبیو"، سناتور کوبایی-آمریکایی ایالت فلوریدا، آشکارا در رابطه با "هوگو چاوز"، رئیسجمهور ونزوئلا، اظهار نظر کرده و ابراز اطمینان کرد تغییر رئیسجمهور این کشور مثبت خواهد بود.

به ادعای روبیو، چاوز که از سال ۱۹۹۸ در همه انتخابات پیروز بوده است، کشور را با بعضی اظهارات خود ملتهب می‌کند.

این سناتور که از وی به عنوان نامزد پست نایب رئیسی حزب جمهوری‌خواه نام برده می‌شود، گفت: اگر ونزوئلا بخواهد، می‌تواند کشوری با ظرفیت‌های باورنکردنی و آینده‌ای بزرگ داشته باشد، اما باید کسی را برگزیند که این حماقت‌ها را رها کند و نقش رهبری که ونزوئلا باید در آمریکای لاتین ایفا کند را بر عهده گیرد.

وی همچنین تاکید کرد: مردم ونزوئلا باید رهبری مثبت را انتخاب کنند که به جای برقراری رابطه با کشورهایی مانند ایران و رئیس‌جمهور آن که دشمن صلح است، با همسایگان خود همکاری کند.

روبیو افزود: ونزوئلا می‌تواند و باید نمونه‌ای برای دیگر کشورهای آمریکای لاتین باشد، چیزی که امیدواریم پس از انتخابات رخ دهد.

لحن روبیو و اظهارات وی مطابق سخنرانی‌های " انریکه کاپریلس رادونسکی "، کاندیدای محافظه‌کار ریاست جمهوری ونزوئلا است که روی کمک واشنگتن حساب باز کرده است.

رئیس ستاد انتخاباتی کاپریلس، فرماندار ایالت میراندا، هفته گذشته در گفت‌وگو با " صدای آمریکا " تصریح کرد یکی از اولویت‌های دولت وی، در صورت انتخاب شدن، بدون شک رابطه با آمریکا است.

نامزد راستگرای ونزوئلا با شعار انتخاباتی " راهی وجود دارد " به مصاف چاوز آمده و به دفعات تاکید کرده است آینده کشور بهتر از گذشته آن خواهد بود.

علاوه بر آن، کاپریلس رادونسکی که خانواده وی از مالکان بزرگ شرکت‌های تجاری، رسانه‌ای و سرگرمی ونزوئلا هستند، از مناظره با چاوز طفره رفته و بر عدم رویارویی تاکید دارد.

به عقیده " جسی چاکون "، مدیر مرکز نظرسنجی " خیس قرن ۲۱ "، کاپریلس تلاش خواهد کرد تبلیغات انتخاباتی خود را طی هفت ماه با طرح شعارهای نمادین " پیشرفت، صلح، امنیت " ادامه دهد، زیرا در صورت هرگونه تغییر در برنامه‌ها و خط مشی ایدئولوژیک خود باید با مهم‌ترین مرد سیاست ونزوئلا یعنی چاوز روبرو شود که در این زمینه نخواهد توانست بر وی پیروز شود.

روبیو پیش از این طی اظهاراتی هشدار داد کشورهای آمریکای لاتین که با ایران رابطه دارند با آتش بازی می‌کنند و این رابطه می‌تواند عواقب پیش‌بینی نشده‌ای برای آنها داشته باشد.

روبیو در این رابطه اظهار داشته بود: این دومین بار است که از زمان سفر " احمدی‌نژاد " به ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور، موضوع نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین در کنگره آمریکا مورد بحثقرار می‌گیرد.

سناتور ایالت فلوریدا مدعی شد: موضوع دیگر این است که آنها در کشور خود به ایرانی‌ها فضای عملیاتی می‌دهند، به گونه‌ای که تهران می‌توانند کارهای غیر قابل تصوری در منطقه انجام دهد و پیامدهای آن می‌تواند فوق‌العاده باشد.

موضع کاپریلس نیز شباهت فراوانی به اظهارات این سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی دارد. به گونه‌ای که وی پیش از این ضمن صحبت درباره مسائل بین‌الملل بر رابطه‌ای احترام‌آمیز با آمریکا و تجدیدنظر در روابط با ایران تاکید کرده بود.

وی در خصوص رابطه با تهران افزود: ایران کشوری است که در آن دموکراسی کاملی وجود ندارد و مساله حقوق بشر آن بسیار مورد تردید است. ما در روابطمان با ایران تجدید نظر خواهیم کرد.