سعودی‌ها اذعان کردند حمله به فرودگاه، جنایت جنگی است

یک مقام وزارت حمل و نقل دولت نجات ملی یمن در صنعاء، امروز پنجشنبه اعلام کرد که تنها راه نجات فرودگاه صنعاء از ائتلاف سعودی، حمله به فرودگاه «أبها» در جنوب غرب عربستان است. 

به گزارش شبکه المسیره، این مقام مسئول که نامش فاش نشد، گفت، اقدام ارتش یمن در حمله به فرودگاه أبها در منطقه عسیر در جنوب غرب عربستان، تنها راه بازگشایی فرودگاه صنعاء است که کشورهای متجاوز به یمن، آن را از نُهم آگوست سال 2016 تعطیل کرده‌اند. 

عربستان سعودی و امارات که یمن را از فروردین سال 1394 در محاصره گرفته‌اند، اجازه فعالیت به فرودگاه بین‌المللی صنعاء و دیگر فرودگاه‌های یمن را نمی‌دهند. به دلیل تعطیل شدن یا ویران شدن فرودگاه‌های یمن تاکنون هزاران یمنی بیمار که نیازمند درمان در خارج از یمن بودند، تاکنون جان باخته‌اند.

این مقام مسئول در وزارت حمل‌ونقل یمن افزود که «کشورهای متجاوز به یمن، بیشتر فرودگاه‌های یمن را نابوده کرده و توجهی به قوانین و معاهده‌های بین‌المللی نمی‌کنند». 

این مقام یمنی گفت: «بعد از حمله به فرودگاه أبها، عربستان سعودی اعتراف کرد که حمله به فرودگاه‌های غیرنظامی، جنایت جنگی است. عربستان فراموش کرده که چقدر فرودگاه در یمن ویران کرده و چقدر غیرنظامی را که در این فرودگاه‌ها مشغول کار بودند، کشته است».

این مقام مسئول از موضع برخی کشورها در حمایت از عربستان گله کرد و گفت «می‌شنویم که کشورهایی به نفع کشورهای ائتلاف متجاوز، [یمن را] محکوم می‌کنند چون می‌ترسند منافعشان به خطر بیفتد گویی که آنچه بر سر یمن دارد وارد می‌شود، مشمول قوانین بین‌المللی نمی‌شود [که محکوم کنند]». 

ارتش یمن بامداد چهارشنبه 12 ژوئن اعلام کرد که فرودگاه سعودی أبهـا در منطقه عسیر را با یک فروند موشک کروز، هدف قرار داده است. ساعاتی بعد ائتلاف سعودی به اصابت این موشک به فرودگاه اذعان کرد. ارتش یمن اعلام کرد که برج مراقبت فرودگاه را منهدم کرده و فرودگاه از مدار خارج شده است.