پکن: کانادا باید مسئولیت کامل وخامت روابط دو کشور را بپذیرد

روابط میان دو کشور چین و کانادا از ماه دسامبر و زمانی که پلیس ونکوور منگ وانژو مسئول مالی شرکت هوآوی چین را طبق حکم پیگرد آمریکا دستگیر کرد، تیره شده است. دستگاه قضایی آمریکا منگ وانژو را به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کرد. منگ وانژو همچنین به سرقت رموز صنعتی شرکت تی موبایل آمریکا از طریق دو شرکت تابعه متهم شده است. وکلای وی به این اتهامات اعتراض دارند.
چند روز پس از دستگیری منگ وانژو، چین مایکل کووریگ دیپلمات سابق کانادا و مایکل اسپاوور دیگر شهروند کانادایی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد و دو شهروند دیگر کانادایی را به اتهام قاچاق مواد مخدر به مرگ محکوم کرد. دفتر نخست وزیری کانادا روز چهارشنبه اعلام کرد چین در ماه ژانویه درخواست نخست وزیر چیانگ را برای آزادی فوری دو کانادایی اول و بخشش دو متهم دیگر نادیده گرفت. گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت: در مورد این اقدام کانادا چیزی نشنیده‌ام. اما می‌توانم به شما بگویم مشکلات کنونی در روابط چین و کانادا به طور کامل برعهده کاناداست. 
چین اعلام کرد مظنون است که اسپاوو و کوورینگ به طور جداگانه برای دزدی اسرار دولتی فعالیت می‌کردند. در مقابل جاستین ترودو نخست وزیر کانادا می‌گوید این دو نفر به دلایل سیاسی زندانی شده اند. کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا هم گفت: تلاش‌های ماه گذشته وی برای دیدار با وانگ یی وزیر امور خارجه چین بی نتیجه مانده است. چین به نوبه خود میلیارد‌ها دلار از محصولات کشاورزی کانادا را مسدود کرده است. 
منگ وانژو هم اکنون در انتظار جلسه دادگاه برای استرداد که قرار است اوایل سال ۲۰۲۰ برگزار شود در ونکوور در حبس خانگی به سر می‌برد. گنگ شوانگ در نشست خبری امروز گفت ما امیدواریم کانادا صادقانه به نگرانی‌های عمیق چین توجه و هرچه سریعتر منگ وانژو را آزاد کند و عین حال تدابیری برای برقراری روابط میان چین و کانادا در سریع‌ترین زمان ممکن اتخاذ کند.