توکیو: هنوز نمی‌دانیم چه کسی به نفتکش‌ها حمله کرده است

 خبرگزاری ژاپنی کیودو  امروز شنبه گزارش داد که توکیو سرگرم جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان است.

اخبار بین الملل- براساس این گزارش، یکی از دو نفتکش مذکور توسط یک شرکت ژاپنی اداره می‌شود. 

«کئیچی ایشی» وزیر حمل و نقل ژاپن دیروز جمعه، یک روز پس از حادثه، در یک نشست خبری گفت: «ما هنوز نفهمیده‌ایم چه کسی این حمله را انجام داده و چرا انجام داده است».

کیودو افزود: حمله به این دو نفتکش درحالی انجام شد که آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در یک دیدار مهم از ایران و با هدف کاهش تنش‌های موجود در غرب آسیا بود. 

تانکر ژاپنی در حال حمل 25 هزار تن متانول از عربستان سعودی به مقصد سنگاپور بود که در دریای عمان، در معرض انفجار قرار گرفته است.

یک مقام ژاپنی دیگر نیز گفته که «الان خیلی زود است نتیجه‌گیری کنیم چه اتفاقی افتاده است و توکیو هنوز هیچ تاییدیه‌ای درباره اینکه چه کسی و چرا این حمله را انجام داده است، در دست ندارد».

مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند، ایران پشت حمله به این دو نفتکش است اما هیچ سندی دال بر ادعای خود ارائه نکرده‌اند. برخی متحدان واشنگتن از جمله آلمان و اتحادیه اروپا هم درباره این ادعای آمریکا تشکیک کرده‌اند.

همچنین رئیس شرکت کشتیرانی ژاپنی که نفکتش آن در دریای عمان دچار سانحه شده است، گفته دو «شیء پرنده» در روز پنجشنبه به نفتکش ژاپنی در دریای عمان صدمه زده، اما خسارتی به محموله متانول وارد نشده است.

اظهارات «یوتاکا کاتادا» رئیس شرکت «کُکوکا سانگیو» نیز با ادعای آمریکایی‌ها در زمینه استفاده از مین‌های چسبنده در حمله به این نفتکش‌ها در تناقض است و ادعای آمریکایی‌ها را زیر سوال برده است.

منابع خبری صبح پنجشنبه (۲۳ خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر داده بودند. شبکه خبری «العالم» به نقل از «منابع محلی عمان» اعلام کرده بود که این دو انفجار به صورت پیاپی رخ داده و دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام هدف حمله قرار گرفته‌اند.

دو نفتکش که در این حادثه دچار حریق شده‌اند، یکی نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ است که از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و دومی «کُکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور است که محموله «متانول» بارگیری کرده بود.