تکرار ادعاهای بی‌اساس پمپئو درباره دریای عمان

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌بی‌اس بار دیگر مدعی شد که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور معتقدند ایران عامل حادثه روز پنجشنبه برای دو نفتکش در دریای عمان بوده است.

او افزود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این موضوع را شفاف ساخته که نمی‌خواهد وارد جنگ با ایران شود.

او در پاسخ به سوال دیگری در این باره که برخی از متحدان آمریکا متقاعد نشده‌اند که ایران مسئول حمله به نفتکش‌ها در خاورمیانه است، گفت: می‌دانم کشورهایی هستند که دوست دارند سر و ته این قضیه هم بیاید و می‌خواهند طوری عمل کنند که برخلاف حقایق است!

او پیش از این نیز در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز درباره حادثه اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان، ادعای بی‌اساس این کشور علیه ایران را تکرار کرده و گفته بود: «هیچ تردیدی درباره آنچه که اتفاق افتاده است، وجود ندارد. اینها، حملاتِ جمهوری اسلامی ایران به کشتیرانی تجاری و آزادی تردد بود، که مقصودی روشن داشت: ممانعت از تردد از تنگه [هرمز]. این حمله در سوی دریای عمانِ تنگه هرمز انجام شد. هیچ تردیدی وجود ندارد، جامعه اطلاعاتی، داده‌ها و شواهد زیادی وجود دارد که جهان شاهد بخش زیادی از آن خواهد بود. مردم آمریکا باید مطمئن باشند که ما در خصوص اینکه چه کسی مرتکب این حملات شده است، اطمینان بالایی داریم.»

این در حالیست که منابع دولتی ژاپن روز یکشنبه اعلام کردند دولت این کشور از آمریکا خواسته است تا برای ادعای خود مبنی بر اینکه ایران در حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در تنگه هرمز دست داشته است، مدارک محکمی ارائه کند.