احتمال دیدار پوتین و ترزا می در نشست «جی 20»

 این احتمال وجود دارد « ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه و « ترزا می » نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا که تا زمان انتخاب جانشینش در این مقام باقی خواهد ماند، در نشست «G۲۰» که اواخر ماه جاری میلادی در ژاپن برگزار می‌شود، ملاقاتی داشته باشند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، دیدار احتمالی این دو مقام برای اولین بار پس از بیش از یک سال رخ خواهد داد.

پس از حمله شیمیایی مشکوک به «سرگئی اسکریپال» جاسوسی دوجانبه در انگلیس در مارس ۲۰۱۸ (فروردین ۱۳۹۷) در شهر سالزبری انگلیس، لندن روسیه را عامل این ترور خواند. اتهامی که مسکو آن را به‌شدت تکذیب کرد و خواهان اثبات و ارائه مدرک در این زمینه شد.

در پی این رویارویی، روسیه و انگلیس دیپلمات‌های خود را فراخوانده و رابطه این دو کشور به تیرگی گرایید.

سخنگوی دولت انگلیس روز پنج‌شنبه ۱۶ خرداد در پاسخ به دعوت پوتین برای تقویت روابط دوجانبه گفته بود: «موضع ما روشن است؛ الگوی رفتاری خشن و بی‌ثبات روسیه، درخواست این کشور برای این‌که همکاری در سطح بین‌المللی وجود داشته باشد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد».

وی با این حال افزود: «در زمینه امنیت جهانی ارتباط با روسیه را به دلیل منافع ملی که داریم، حفظ می‌کنیم...اگرچه نخست‌وزیر در خصوص موارد متعددی تصریح کرده تنها در صورتی روابط متفاوتی خواهیم داشت که روسیه رفتارش را تغییر دهد».

فردای آن روز « دیمیتری پسکوف » سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به ادعاهای انگلیس نوشت: «ما رفتار خود را تغییر نمی‌دهیم زیرا تمام آن‌چه روسیه می‌خواهد روابطی است که برای هردو طرف سودمند باشد و منافع هردو درنظر گرفته شود».