بن بست در مذاکرات کره شمالی و آمریکا

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رییس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی که درگیر جنگ لفظی شدیدی شده بود، توانستند پس از یک دوره مصالحه نسبی برای نخستین بار در سنگاپور دیدار کنند و نشست دوم آنها هم در هانوی ویتنام در سال ۲۰۱۹ میلادی نهایتاً به شکست انجامید و حالا بن بستی در روابط و گفت و گوها پدید آمده است که بعید به نظر می رسد بزودی شکسته شود.

اخبار بین الملل- ترامپ در تازه ترین اظهاراتش گفته است که تحریم علیه کره شمالی به شکل سرسختانه اش ادامه دارد و لزومی به تسریع در گفت و گو نیست و کره شمالی می گوید اگر آمریکا بخواهد بر مواضع قلدرمابانه قبلی خود تاکید بورزد، راهی برای مصالحه وجود نخواهد داشت ضمن آنکه این کشور با پرتاب چندین فروند موشک و آزمایش بمب، پیشتر هشدارهایی نیز به واشنگتن داده است.

کره شمالی اما سرسخت تر از هر زمانی به آمریکا تا پایان سال جاری میلادی مهلت داده است با رویکردی جدید وارد گفت و گوها شود در واقع آن طرفی که اصلاً تمایلی به مذاکرات در ماه های گذشته نشان نداده، پیونگ یانگ است.

این کشور همچنین در راهبرد جدید خود مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا را هدف قرار داده و آنها را به رفتار و اقدامات تند و گانگستری و تلاش برای تغییر حکومت متهم کرده و خواستار کنار گذاشتن آنها از تیم گفت و گوهای آمریکا شده است.

کره شمالی و آمریکا هنوز آینده ای برای برگزاری سومین دور مذاکرات پیش بینی نکرده اند بخصوص آنکه کره شمالی می گوید در برابر اقدامات صلح دوستانه ای که در یک سال گذشته انجام داده جز تحریم و فشار اقتصادی چیزی نصیبش نشده است و دیگر به شریک گفت و گوهای خود اطمینان و اعتماد ندارد.

در این میان نقش چین بهترین دوست کره شمالی را هم نباید فراموش کرد این کشور می گوید نمی خواهد شاهد توسعه تسلیحات هسته ای کره شمالی باشد اما به هر صورت وقتی این کشور در برابر آمریکا قرار می گیرد برای چین حکم یک دوست را پیدا می کند و پکن هنوز برای تحت فشار گذاشتن کره شمالی آمادگی ندارد و در جریان جنگ تجاری با آمریکا هم هرگز چنین کاری نخواهد کرد.

کره جنوبی اما شتابزده تر از هر طرف دیگری می خواهد به هر شکل به ثبات منطقه کمک کند برای همین مون جائه این رییس جمهوری این کشور برای دیدار با کیم اعلام آمادگی کرده ولی زمان و مکانی تعیین نشده است.

"تیان ون" کارشناس مسایل آسیای شمال شرقی می گوید که اکنون شاید آمریکا خواستار فشارهای چین بر کره شمالی باشد اما جنگ تجاری دو کشور مانع از این کار خواهد شد.

او می افزاید اگر چین کاری صورت ندهد شاید واشنگتن بخواهد اقدامی انجام دهد اما بسیاری از بازیگران عرصه بین المللی بر این باورند که فشار بیش از اندازه بر کره شمالی تا کنون هم نتیجه عکس داده است و شاید بهتر باشد آمریکا راهبرد سازشکارانه تری در پیش گیرد.

اما وزارت خارجه کره شمالی هم در تازه ترین بیانیه خود هشدار داده است که صبر این کشور هم حدی دارد و اگر فشارهای اقتصادی و تحریم ها برطرف نشود، این کشور در راهبرد گفت و گوهایش با آمریکا باز نگری خواهد کرد و این به معنای بازگشت شبه جزیره کره به دوران بحران است.