پمپئو برای عربستان پارتی بازی کرد

منابع آمریکایی پیش‌بینی کردند، واشنگتن سعی می‌کند نام سودان را به جای عربستان در لیست کشورهای دارای کودک سرباز ثبت کند.

اخبار بین الملل- خبرگزاری رویترز عربی به نقل از چهار منبع آگاه اعلام کرد: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نتایج تحقیقات برخی کارشناسان درباره اینکه ریاض در عملیات‌ها علیه یمن از کودکان استفاده می‌کنند را رد کرد.

رویترز گزارش داد، در پی این تصمیم که پس از بحث و جدل شدید در کنگره آمریکا گرفته شد، اتهامات جدیدی از سوی حامیان حقوق بشر و برخی از اعضای کنگره آمریکا علیه این کشور مطرح می‌شوند و آنها دولت دونالد ترامپ را به جلوگیری از هر گونه انتقاد علیه کشور نفت‌خیز عربستان متهم می‌کنند.

این چهار فرد مطلع گفتند، کارشناسان وزارت خارجه آمریکا توصیه کردند نام عربستان در لیست کشورهای دارای کودک سرباز ثبت شود این توصیه براساس گزارش‌های خبری و برآوردهای گروه‌های حقوق بشری صادر شده است.

این توصیه و این اظهارات جدید از سوی گروه‌های حقوق بشری و برخی اعضای کنگره موجب بحثی داخلی شده، آنها می‌گویند،‌ دولت دونالد ترامپ منافع امنیتی و اقتصادی را در راس اولویت‌های خود در رابطه با عربستان قرار می‌دهد که یکی از بزرگترین مشتریان تسلیحاتی و هم‌پیمانان آن است.

به گفته سه منبع، توصیه با اعتراض برخی مسؤولان دیگر وزارت خارجه آمریکا مواجه شده چرا که آنها می‌گویند، مشخص نیست که نیروهای مسلح تحت امر افسران سودانی کار می‌کنند یا اینکه از ائتلاف عربی به رهبری عربستان دستور می‌گیرند.

ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف سعودی نیز مدعی شده ادعاها درباره به خدمت گرفتن کودک سربازان اصلا صحت نداشته و آن اتهامات دشمنان عربستان است.

سخنگوی نیروهای واکنش سریع سودان نیز گفت، نیروهای سودان تحت امر ارتش هستند و طبق قوانین سودان عمل می‌کنند و ارتش کودکان را به خدمت نمی‌گیرد.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد: عربستان با پرداخت هزاران دلار شبه نظامیانی از دارفور سودان را برای حضور در عملیات علیه یمن به خدمت گرفت.

این روزنامه در ادامه گزارش خود فاش کرد، برخی از این شبه نظامیان هنوز کودک هستند.

همچنین روزنامه گاردین چاپ انگلیس نوشت: عربستان کودکان را در عملیات‌ها و درگیری‌ها به کار می‌گیرد و انگلیس آنها را آموزش می‌دهد.

مارک فیلد، وزیر مشاور انگلیس در امور آسیا اعلام کرد که دستور آغاز تحقیقی درباره آموزش کودک سربازان توسط نیروهای انگلیسی در ائتلاف عربی ضد یمن را صادر کرده است.

همچنین فیلد تعهد داد، تحقیقی درباره اخبار منتشر شده از زخمی شدن تعدادی از نیروهای ناوگان هوایی ویژه ارتش انگلیس (اس.ای.اس) در درگیری با نیروهای انصارالله انجام شود.