شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا برای مذاکره با سوریه چه شروطی گذاشتند؟

شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) از آمادگی مشروط خود برای گفت‌وگو با دولت این کشور خبر دادند.

به گزارش وب‌گاه خبری «بلدی»، «مظلوم عبدی»، سخنگوی این شبه نظامیان که مورد حمایت ائتلاف آمریکا است، شنبه (یک تیر) گفت که دولت سوریه بودن مناطق تحت کنترل آن‌ها (منطقه شمال و شمال شرقی سوریه) «دولت شکست خورده» است.

او با بیان اینکه قسد بعد از شکست داعش «قوی‌تر» شده است، از پیش‌شرط کردها برای مذاکره با دولت سوریه خبر داد.

عبدی گفت که دمشق برای مذاکره با شبه نظامیان کرد باید «تشکیلات خود مختار» محلی موجود از جمله «اداره کل شمال و شرق سوریه» و همچنین وجود نیروهای قسد و مسئولیت کامل این نیروها در پرونده امنیتی و نظامی مناطق خودمختار را به رسمیت بشناسد.

پیش‌شرط‌های شبه نظامیان کرد برای گفت‌وگو با دمشق در حالی مطرح می‌شود که این روزها مناطق تحت سیطره آن‌ها شاهد حضور شخصیت‌ها و مقامات آمریکایی و سعودی است. اخیرا «ثامر السبهان»، وزیر مشاور دولت سعودی در امور کشورهای خلیج فارس به این مناطق سفر کرده و قول حمایت مالی و سیاسی به آن‌ها داده است.

شبه نظامیان کرد پیش از این نیز برای مذاکره با دمشق پیش‌شرط های اعلام کرده بودند که با مخالف دولت سوریه مواجه شد.

دولت سوریه بارها اعلام کرده است که حضور نیروهای خارجی بدون اجازه دمشق غیر قانونی است و دولت تلاش دارد حاکمیت و سلطه خود را بر همه مناطق سوریه بسط دهد چه این کار با مذاکره صورت بگیرد چه با عملیات نظامی.