جواب جالب وزیر دفاع ونزوئلا به کودتاچیان!

مانوئل کریستوف فیگوئه، از طرفداران سرکرده مخالفان ونزوئلا، ماه‌ها پس از شکست کودتای ۳۰ آوریل ونزوئلا مدعی شده است مقامات مهمی از دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور، قول همکاری در این کودتا را داده بودند؛ اما کمی پیش از اجزایی شدن کودتا به وعده خود عمل نکرده و به مادورو وفادار ماندند.

اخبار بین الملل_ بنا به گفته فیگوئه، یکی از این افراد ژنرال ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا، است. او قرار بود بخشی از کودتای براندازی دولت مادورو باشد؛ اما به طور غیرمنتظره عقیده‌اش را تغییر داد و ترجیح داد به جای این کار به تماشای فیلم ابرقهرمانی جدید شرکت «مارول» بپردازد.

فیگوئه در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست در این خصوص اظهار کرد: وقتی با لوپز در این زمینه صحبت کردیم، ابتدا او ابراز علاقه کرد، اما وقتی کمی بعد با او تماس تلفنی گرفته شد گفت در حال تماشای «انتقام جویان:پایان بازی» است و وقت ندارد صحبت کند.

فیگوئه رئیس سرویس اطلاعاتی پیشین ونزوئلا است. او پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه دولت مادورو به مخالفان پیوست و پس از کودتای نافرجام این کشور به کلمبیا گریخت. دولت ترامپ اعلام کرد تحریم‌های علیه او را لغو کرده است. او دو روز پیش (دوشنبه) به آمریکا رفت.

مادورو در واکنش به کودتای نافرجام ونزوئلا، اقدام فیگوئه را برای پیوستن به آن محکوم کرد و گفت سال گذشته «سیا فیگوئه را دستگیر کرده بود و او در دولت نقش یک خائن، مزدور و نفوذگر را داشت».

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین تاکید کرد که به وزیر دفاع این کشور اعتماد کامل دارد. پادرینو نیز در پاسخ اطمینان داد او و نیرو‌های نظامی این کشور به مادورو و قانون اساسی وفادار خواهند ماند.

بحران در ونزوئلا پس از آن آغاز شد که خوان گوایدو در ژانویه سال جاری میلادی خود را «رئیس‌جمهور موقت» این کشور خواند و بلافاصله آمریکا و متحدانش در اقدامی مداخله‌جویانه این ادعا را به رسمیت شناخته و از نیکلاس مادورو که رئیس‌جمهور قانونی این کشور است خواستند از قدرت کنار برود.