اتهام‌زنی ترامپ علیه مولر

در پی موافقت رابرت مولر، بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا با شهادت علنی در کنگره، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا او را به نابود کردن مکاتبات اداره تحقیقات فدرال این کشور (اف‌بی‌آی) متهم کرد. این در حالی است که ترامپ برای اثبات اتهامات خود علیه مولر مدرکی ارائه نکرد.

اخبار بین الملل_ ترامپ که با شبکه فاکس بیزنس مصاحبه می‌کرد، با اشاره به دو کارمند سابق اف بی آی که پیام‌های توهین آمیزی درباره ترامپ مبادله کرده بودند، گفت: مولر همه آن‌ها (پیام ها) را به طور غیرقانونی از بین برد. او همه رایانامه‌ها و پیامک‌های مبادله شده میان این دو نفر را پاک کرد. این اقدام غیرقانونی و یک جنایت است.

مولر ماه آوریل سال جاری میلادی نتایج تحقیقات خود را درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا منتشر کرد. او قرار است ۱۷ ژوئیه در مقابل کمیته‌های قضایی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دهد.

مولر در گزارشی که از نتایج تحقیقات خود ارائه کرده مدعی شده است روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا مداخله کرده است. اما وی در این گزارش تبانی میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روس‌ها را رد کرده است. مولر همچنین در رابطه با اینکه ایا ترامپ مانع از اجرای عدالت شده، در تحقیقات خود به نتیجه‌ای نرسیده است.

جرلد نادلر، رئیس کمیته قضایی و آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (سه شنبه) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند به دنبال صدور احضاریه از سوی این دو کمیته، رابرت مولر در نهایت با شهادت در مقابل کنگره موافقت کرده است. در این بیانیه آمده است: آمریکایی‌ها می‌خواهند همه چیز را به صورت مستقیم از رابرت مولر بشنوند تا بتوانند درک کنند که او و تیمش چه مسائلی را بررسی و کشف کرده اند. آن‌ها می‌خواهند درباره حمله ادعایی روسیه به دموکراسی ما و اینکه آیا کمپین ترامپ از این کمک روسیه استفاده کرده است یا خیر، بدانند.

رابرت مولر حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود در صورتی‌که با شهادت در مقابل کنگره موافقت هم کند، جزئیات بیشتری را خارج از چارچوب گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای‌اش ارائه نخواهد کرد.

این نخستین حضور رابرت مولر در مقابل کنگره برای صحبت درباره تحقیقات مربوط به روسیه و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا محسوب می‌شود.

ترامپ بار‌ها در جریان تحقیقات مولر، این تحقیقات را مورد حمله قرار داد و آن را اقدامی بیهوده خواند.