سکوت مطلق شورای امنیت ، دولت آمریکا را جسور کرد

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، سکوت جامعه جهانی و شورای امنیت را عامل اصلی قانون‌شکنی‌ها و یاغی‌گری‌های رژیم صهیونیستی و حامیان آمریکایی و غربی آن دانست.

اخبار بین الملل_ او در نشست روز پنج شنبه شورای امنیت برای بررسی اوضاع سوریه گفت: سوریه به دیپلماسی چند جانبه با حضور طرف‌های مختلف ایمان دارد و اساس کار ما اصرار بر احترام به قوانین بین‌المللی است و اقدامات بشردوستانه نیازمند احترام به قانون است. ما اعزام گروه‌های اطلاعاتی در پوشش سازمان‌های بشر دوستانه به خاک سوریه را غیر قابل قبول می‌دانیم. در شورای امنیت باید با وجود اختلاف نظر‌ها احترام متقابل رعایت شود.

 نماینده دائم سوریه در سازمان ملل افزود: سکوت مطلق شورای امنیت پس از گذشت بیش از نیم قرن از اشغال منطقه اشغالی جولان از سوی اسرائیل، دولت آمریکا را جسور کرد تا برای شانه خالی کردن از اجرای ملزومات قطعنامه ۴۹۷ سال ۱۹۸۱ شورای امنیت تلاش کند. این سکوت همچنین رژیم اشغالگر اسرائیل را تشویق کرد تا طبق عادت خود با گردن‌کشی و بدون هیچ گونه مانع یا اعمال مجازات و با حمایت و تشویق آمریکا و چند کشور شورای امنیت به اشغالگری‌های خود در اراضی عربی ادامه دهد.

جعفری افزود: از سوی دیگر، سکوت شورای امنیت باعث شده است برخی از کارمندان ارشد سازمان ملل از تعهداتی که اعضای سازمان ملل آن‌ها را ملزم به رعایت آن کرده‌اند، شانه خالی کنند. مواضع غیر مسئولانه آمریکا و اسرائیل در همین حد متوقف نشده است و اسرائیل اخیرا میزان تنش‌آفرینی و بحران‌سازی‌ها را با ایجاد شهرک جدیدی در جولان اشغالی به اسم «بلندی‌های ترامپ» به اوج رسانده است.

او تأکید کرد: تلاش‌ها برای تقویت اشغالگری‌های رژیم اسرائیل با حمایت برخی کشور‌های ابرقدرت غربی از ایدئولوژی افراط‌گرایی و تروریسم همراه شده است. اقرار به اشتباهات و بازگشت به اصول والای بین‌المللی، وحدت شورای امنیت و دفاع آن از احکام منشور سازمان ملل را تضمین می‌کند.