مقاومت ترکیه جواب داد/ ترامپ مجبور به عقب‌نشینی شد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، می‌گوید آمریکا ترکیه را به‌دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه تحریم نخواهد کرد.

همچنین پایگاه اینترنتی دویچه وله به نقل از اردوغان نوشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به همتای ترکیه‌ای خود اطمینان داده است واشنگتن آنکارا را بابت این موضوع تحریم نمی‌کند.

ترکیه بار‌ها اعلام کرده بود با وجود مخالفت شدید کاخ سفید سامانه ضد موشکی اس ٤٠٠ روسیه را تحویل خواهد گرفت.

ترامپ در پاسخ به پرسشی درخصوص قرارداد ترکیه با روسیه گفت: «حالا برای لغو قرارداد ترکیه دیر شده است». پنتاگون قرار بود ترکیه را به دلیل خرید سامانه روسی اس ٤٠٠ تحریم و تحویل هواپیمای اف ٣٥ را ملغی کند.

روسیه و ترکیه در دسامبر ۲۰۱۷، تقریبا یک سال پیش از راهیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید، قراردادی به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار امضا کردند که به موجب آن مسکو ملزم شد چهار سامانه اس۴۰۰ را به آنکارا تحویل دهد. در دسامبر ۲۰۱۸، واشنگتن پیشنهاد ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری را برای فروش سامانه پاتریوت به آنکارا ارائه کرد که مقامات ترکیه در پاسخ گفتند پیشنهاد آمریکا به خوبی توافق روسیه نیست. با این حال، آنکارا گفته است در حال بررسی خرید سامانه‌های آمریکاست؛ اما این سامانه‌ها جایگزین اس۴۰۰ نخواهد شد و طبق قرارداد در ماه ژوئیه روسیه این سامانه‌ها را به ترکیه تحویل می‌دهد.

روابط ترکیه و آمریکا پس از آنکه واشنگتن تهدید کرد تحریم‌هایی را علیه آنکارا به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ روسیه اعمال خواهد کرد و قرارداد تحویل جت‌های «لاکهید اف-۳۵» را به ترکیه به حالت تعلیق درخواهد آورد دچار تنش شدیدی شده است.