خلیفه حفتر ۶ ترکیه‌ای را ربود

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در پی بروز تنش میان ارتش این کشور و نیروهای «ارتش ملی لیبی» به ریاست خلیفه حفتر گفت که شبه‌نظامیان وابسته به ارتش حفتر، شش نفر از شهروندان  ترکیه را بازداشت کردند.

اخبار بین الملل_ وی افزود: «از ارتش ملی لیبی انتظار می‌رود که هر چه سریعتر آنها را آزاد کنند، در غیر اینصورت مواضع نیروهای خلیفه حفتر به اهداف مشروع ارتش ترکیه تبدیل خواهند شد».

به گزارش اسکای نیوز، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که «ربوده شدن شش شهروند کشورمان توسط شبه‌نظامیان وابسته به ژنرال حفتر در لیبی نمونه کامل راهزنی است».

به گفته منابع دیپلماتیک، ترکیه نیروهای متحد «فائز السراج» نخست‌وزیر دولت وفاق ملی را به پهپاد و کامیون مجهز کرده و در مقابل «ارتش ملی لیبی» به ریاست حفتر از حمایت مصر و امارات برخوردار است،‌ اما تنش بین ارتش ترکیه و ارتش خلیفه حفتر پس از آن تشدید شد که فرماندهی کل «ارتش ملی لیبی» شامگاه جمعه 28 ژوئن با صدور فرمانی پروازها از فرودگاه‌های لیبی به مقصد ترکیه را منع و فرمان حمله به کشتی‌های ترکیه در آب‌های این کشور را صادر کرده بود.

این فرمان طی کنفرانس خبری احمد المسماری سخنگوی رسمی فرماندهی کل «ارتش ملی لیبی» اعلام شد که در آن «دخالت‌های ترکیه و قطر به نفع شبه‌نظامیان در طرابلس» محرز شده است.

ژنرال «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در  واکنش به هشدار اخیر فرمانده نیروهای شرق لیبی مبنی بر حمله به هواپیماها و کشتی‌های ترکیه، هشدار داد که هرگونه تهدیدی در خصوص هدف گرفته شدن دارایی‌های ترکیه در لیبی با اقدام متقابل آنکارا مواجه خواهد شد.

ژنرال آکار تأکید کرد: «حملات و نیات خصمانه علیه ترکیه، هزینه بسیار سنگینی خواهد داشت و ما با قاطع‌ترین و موثرترین روش انتقام خواهیم گرفت».

وزیر دفاع ترکیه در ادامه اظهارات امروز خود در واکنش به تهدید حفتر تأکید کرد، نیت آنکارا در لیبی صرفا «مشارکت در صلح و ثبات در منطقه است».

وی همچنین گفت: «باید روی این نکته تأکید شود که ما تمام اقدامات لازم برای مواجهه با هر تهدید یا اقدام خصمانه علیه ترکیه را در نظر گرفته‌ایم».

نیروهای شرق لیبی از حدود سه ماه پیش با یورش به حومه طرابلس پایتخت لیبی، شهر غریان را تصرف کردند که به پایگاه اصلی این نیروها تبدیل شده بود اما چهارشنبه گذشته نیروهای دولت وفاق ملی موفق شدند این شهر را آزاد کنند.

نیروهای حفتر همچنان شهرک ترهونه واقع در جنوب شرقی طرابلس را تحت اشغال خود دارند.