پیشنهاد روسیه برای تبادل زندانیان با آمریکا

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیروز (دوشنبه) گفت، مسکو به واشنگتن پیشنهاد داده تا در خصوص تبادل زندانیان به توافق برسند.

اخبار بین الملل- ​ بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، ریابکوف تأکید کرد که مسکو به واشنگتن پیشنهاد داده تا «کنستانتین یاروشنکو» خلبان روس که در زندان‌های آمریکا به سر می‌برد، در ازای آزادی هر یک از زندانیان آمریکایی در فدراسیون روسیه، آزاد شود.

یاروشنکو خلبان روسی است که به اتهام قاچاق کوکائین به آمریکا در این کشور بازداشت و به 20 سال حبس محاکمه شده است.

بر اساس این گزارش، معاون وزیر خارجه روسیه که در کنفرانس باشگاه مباحثه بین‌المللی «والدای» سخنرانی می‌کرد، در رابطه با موضوع بهبود روابط با آمریکا گفت:‌«اجازه دهید با موضوعی شروع کنیم که نیاز به تصمیم‌گیری دور از ذهنی در قالب تغییر سیاست‌ها نداشته باشد. بیایید دست‌کم یک تکان کوچک به خودمان بدهیم، شاید بعداً اثرات مثبت نتایج احتمالی چشمگیر باشد.»

وی خطاب به مقامات آمریکایی تصریح کرد: «می‌توان به مسیرهای مختلفی در این رابطه اشاره کرد اما ما از شرکای آمریکایی‌مان می‌خواهیم تا با همراهی یکدیگر، با اتکا به پرونده‌های بشردوستانه در این مسیر گام برداریم. شما یاروشنکو را آزاد کنید و در عوض ما نیز یک یا چند آمریکایی که در حال گذراندن دوره محکومیت خود در روسیه هستند را آزاد می‌کنیم.دارایی‌های دیپلماتیک روسیه را بازگردانید».

ریابکوف همچنین خواستار تسهیل شرایط برای فعالیت سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور شد و گفت: «حذف این صف‌‌های طولانی روادید ضروری است. به جای اینکه پشت تصمیماتی درباره کاهش کارکنان این مراکز پنهان شد، می‌توان رویکردی عملگرایانه به سمت جلو در پیش گرفت».

معاون وزیر خارجه روسیه علاوه بر این تأکید کرد که با وجود اینکه مسکو پیشنهاد خود درباره تبادل زندانیان را از طریق نامه‌نگاری دیپلماتیک با واشنگتن در میان گذاشته اما هنوز پاسخی از جانب طرف آمریکایی دریافت نکرده است.

وی در ادامه از واشنگتن خواست تا ضمن توافق درباره تبادل زندانیان، بدون منتظر ماندن برای برگزاری جلسه محاکمه «پاول ولان» تبعه آمریکایی که در روسیه بازداشت شده است، در راستای حل اختلافات میان دو کشور گام برداشته شود.