پنتاگون روسیه را به تمایل برای تسخیر جهان متهم کرد

 روزنامه «کامرسانت» امروز نوشت: در گزارشی از سوی چند مرکز تجزیه و تحلیل آمریکا برای پنتاگون تهیه شده، ادعا شده که روسیه نه تنها از لحاظ نظامی، بلکه از لحاظ سیاسی و ایدئولوژیکی تهدیدی برای کشورهای غربی به شمار می رود. به عقیده آنها، روسیه در اختلافات سیاسی داخلی در ایالات متحده دست دارد و اجازه نمی دهد تا بسیاری از سیاستمداردان گستردگی تهدیدات را درک کنند.

اخبار بین الملل- به عقیده تهیه کنندگان این گزارش، مسکو قصد دارد اعتبار یک "قدرت بزرگ" را برای خود بازگرداند، خود را یک شریک صادق و میانجی موفق جلوه دهد و از این راه به اهداف سیاسی خود دست یابد.

بر اساس گزارش جدیدی برای وزارت دفاع آمریکا تهیه شده و در آن 20 کارشناس موسسات تحقیقاتی معتبر و مراکز آموزش نظامی آمریکا مشارکت دارند، اصلی‌ترین هدف سیاست خارجی روسیه شکست ایالات متحده نامیده شده است. در آمریکا چنین گزارشاتی "کاغذ سفید" (White Paper) نامیده می شود که بسیار متفاوت از گزارشات معمول کارشناسان وزارت دفاع آمریکاست.

این گزارش که روز یکشنبه به پنتاگون ارائه شده مدعی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یک "راهکار جهانی در جهت شکست آمریکا" را در پیش گرفته است.

در این گزارش آمده است: «پس از بیست سال هدایت روسیه به دست ولادیمیر پوتین، این کشور اکنون نه تنها یک تهدید نظامی و سیاسی بلکه یک تهدید ایدئولوژیکی برای کشورهای غربی به شمار می رود. به رغم آنکه ناتو بطور قابل ملاحظه‌ای از لحاظ نظامی بر روسیه به برتری دارد، ولی سطح این برتری در حال کاهش است و نگرانی‌های جدی در برخی عرصه‌های نظامی برای کشورهای غربی وجود دارد. گذشته از این، عدم تمایل کارشناسان و دولت‌های غربی برای مقابله با تهدیدات ایدئولوژیکی، سیاسی و نظامی از طرف «روسیه تحت رهبری پوتین»، خطر بروز درگیری نظامی در جهان نیز افزایش یافته است.

این گروه از تحلیلگران آمریکایی مدعی شده‌اند که سیاست خارجی روسیه چند هدف اصلی را دنبال می کند:

- اول، احیاء و حفظ نفوذ مسکو بر جمهوری‌های سابق شوروی

- سپس، احیای اعتبار روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ در عرصه جهانی

- اقدام بعدی، معرفی خود به عنوان یک شریک صادق، نقش آفرینی اصلی در حل و فصل مناقشات منطقه‌ای و میانجیگری موفق تا از این طریق از این موقعیت برای موفقیت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی در عرصه خارجی استفاده کند

این گزارش یادآور شده که برای رسیدن به این اهداف، روسیه ظاهراً همه گزینه‌ها، از جمله استفاده از نیروهای غیرنظامی و دیگر واحدها، دخالت در روند سیاسی، اعمال فشار اقتصادی و انرژی (ازجمله در قاره آفریقا)، تهدید و دستکاری در اطلاعات استفاده می کند.

این تحلیلگران اعتقاد دارند که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به خاطر فقدان هماهنگی بین سازمان‌ها و وزارت‌خانه های ایالات متحده، هنوز نتوانسته‌اند با این اقدامات روسیه مقابله کنند.