سفیر آلمان به ونزوئلا باز می‌گردد

ونزوئلا از بهبود روابط با آلمان و بازگشت سفیر برلین به کاراکاس استقبال کرد.

اخبار بین الملل- بنابر گزارش خبرگزاری آلمان ، «دانیل کرینر» سفیر آلمان در ونزوئلا ، چهار ماه پیش از این کشور اخراج شد. وزارت خارجه ونزوئلا امروز سه‌شنبه  اعلام کرد: «دانیل کرینر دیگر به عنوان شخصی که از حضور وی در کشور استقبال نمی‌شود، در نظر گرفته نمی‌شود.»

در این راستا، «ایوان گیل» نماینده وزارت خارجه و «ماریان  شویگراف» نماینده آلمان در امور آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در جریان دیدار در برلین در مورد عادی‌سازی روابط به هم به توافق رسیدند. دولت آلمان هم با بازگشت کرینر موافقت کرده است.

وزارت خارجه ونزوئلا اعلام کرد که این کشور در این مورد به دولت آلمان اطلاع‌ داده است که کرینر دیگر به عنوان عنصر نامطلوب شناخته نمی‌شود و در روزهای آینده درباره گام‌های بعدی در این زمینه رایزنی می‌شود.  

دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، کرینر را به حمایت از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان متهم کرده است. این موضع‌گیری پس از آن اتخاذ شد که دانیل کرینر اوایل ماه مارس به همراه با نمایندگان دیگر کشورها به فرودگاه کاراکاس رفتند تا از گوایدو استقبال کنند و می‌خواستند به این وسیله از دستگیر شدن گوایدو جلوگیری کنند.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی گوایدو رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوآیدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسما مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوآیدو ناکام مانده است.