سوال نماینده‌های کنگره از پامپئو درباره سعودی‌ها

جمعی از نماینده‌های کنگره آمریکا خواستار توضیح وزیر خارجه این کشور درباره حذف نام عربستان سعودی از فهرست کشورهایی شده‌اند که کودکان را به عنوان سرباز در مناطق جنگی به کار می‌گیرند. 

اخبار بین الملل_ خبرگزاری رویترز ۲۸ خردادماه گزارش داده بود «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا از درج نام عربستان سعودی در فهرست کشورهایی که کودکان را در مناطق جنگی به کار می‌گیرند جلوگیری کرده است.

پیش از این روزنامه نیویورک‌تایمز و رسانه‌های دیگر از جمله الجزیره گزارش داده بودند نیروهای تحت رهبری ائتلاف سعودی و امارات متحده عربی کودکان یمنی را به عنوان سرباز در جنگ به خدمت می‌گیرند. 

 اقدام جدید دولت آمریکا تازه‌ترین نشانه‌ای است که آشکار می‌کند واشنگتن علی‌رغم متهم کردن سایر کشورها به نقض حقوق بشر، منافع اقتصادی را نسبت به رعایت واقعی موازین حقوق بشری در اولویت قرار می‌دهد. عربستان سعودی یکی از بزرگترین خریداران سلاح آمریکا است. 

منابع مورد استناد رویترز گفته‌اند پیشنهاد کارشناسان وزارت خارجه آمریکا برای درج نام عربستان سعودی در فهرست کشورهایی که کودکان را در مناطق جنگی به کار می‌گیرند با مقاومت مقام‌های ارشد این وزارتخانه روبه‌رو شد.    

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.