عربستان شایسته میزبانی نشست آتی گروه ۲۰ نیست

«انیس کالامار» کارشناس سازمان ملل متحد که درباره قتل جمال خاشقجی ، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، تحقیق کرده است، روز سه‌شنبه گفت قدرت‌های بزرگ باید درباره برگزاری نشست آینده گروه ۲۰ در عربستان تجدیدنظر کنند.

اخبار بین الملل- گزارشگر سازمان ملل متحد درباره اعدام‌های خارج از روال قانونی در پایان نزدیک به شش ماه تحقیقات خود اعلام کرده بود به اندازه کافی «شواهد معتبر» برای توجیه آغاز تحقیقی بین‌المللی به منظور نشان دادن مسئولیت مقامات بلند پایه عربستان سعودی از جمله محمد بن سلمان ، ولیعهد این کشور در این جنایت جمع‌آوری کرده است.

کالامار در سفر به واشنگتن اعلام کرد نشست آینده سران گروه ۲۰ که برای ماه نوامبر ۲۰۲۰ در ریاض پیش‌بینی شده، فرصتی برای وارد آوردن فشار بر عربستان سعودی است.

کالامار در موسسه بروکینگز اعلام کرد: بسیار مهم است که به رسمیت شناخته شود که یک کشور در ماه اکتبر خاشقجی را به قتل رسانده است، وی را کشته و در درون کنسولگری عربستان در استانبول جسد او را قطعه قطعه کرده است. 

قرار است نشست آتی سران گروه ۲۰ ماه نوامبر ۲۰۲۰ در ریاض برگزار شود.

گروه ۲۰ که ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد شامل، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.

این گروه از سال ۱۹۹۹ تشکیل شد و در سال ۲۰۰۸ با تشکیل جلسه اضطراری برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی اهمیت خاصی پیدا کرد و از آن پس سالانه نشست این گروه با حضور سران کشور‌های عضو برگزار می‌شود.