اردوغان: این اقدام واشنگتن مصداق دزدی است

رسانه‌های خبری ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور اعلام کردند که اقدام ایالات متحده در عدم تحویل جنگنده های اف 35، سرقت و دزدی خواهد بود.

اخبار بین الملل_ این در شرایطی است که تصمیم آنکارا برای خریداری سامانه های دفاع موشکی اس 400 از روسیه موجب تشدید تنش با ایالات متحده شده است. آمریکا پیش از این هشدار داده بود که پافشاری ترکیه برای خریداری سامانه های موشکی اس 400 از روسیه مانع از تحویل جنگنده های اف 35 به ترکیه خواهد بود.

مقام های آمریکایی نیز گفته‌اند که دولت ترامپ همچنان قصد دارد تحریم هایی را علیه ترکیه اعمال کرده و این کشور را ار برنامه تولید جنگنده های اف 35 کنار بگذارد، البته در صورتی که ترکیه در نهایت سامانه‌های موشکی اس 400 را از روسیه تحویل بگیرد.

روزنامه حریت اظهارات اردوغان را در جمع خبرنگاران در جریان سفر به چین منتشر کرده است. اردوغان در این باره گفت: اگر شما مشتری دارید که پول را سر موعد مقرر پرداخت کرده است، چگونه می توانید کالاهای او را تحویل ندهید؟ اسم این کار دزدی و سرقت خواهد بود.

وی افزود: ترکیه تاکنون 1.4 میلیارد دلار برای خرید جنگنده‌های اف 35 پرداخت کرده و 4 فروند از این هواپیماها تحویل داده شده است. خلبان های ترکیه نیز برای آموزش به آمریکا اعزام شده‌اند.

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: ما قراردادی برای خریداری 116 فروند جنگنده اف 35 داریم. ما تنها یک بازار نیستیم، بلکه ما شریک در تولید جنگنده‌ها هستیم. ما برخی از قطعات این جنگنده را تولید می‌کنیم.

اگر آمریکا بخواهد ترکیه را از برنامه اف 35 حذف کرده و تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کند، این اقدام یکی از مهمترین تحولات در تاریخ معاصر در روابط بین دو کشور خواهد بود.