ادامه جدال لفظی بین توکیو و سئول

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد، نمی تواند ادعای ژاپن در خصوص شکست سئول در حفظ قول‌هایی که تحت قوانین بین‌المللی داده است، بپذیرد.

اخبار بین الملل_ به نوشته پایگاه اینترنتی رادیو «کی‌بی‌اس»، «کیم این چول» سخنگوی دستگاه دیپلماسی کره‌جنوبی گفت اعمال محدودیت‌‌های صادراتی توکیو علیه سئول نوعی تخاصم اقتصادی غیرمنطقی است که با عقل سلیم در تضاد است.

او با ابراز تأسف در این خصوص، از ژاپن خواست هرچه سریع‌تر محدودیت‌های تجاری را لغو کند.

روز دوشنبه نیز دولت کره‌جنوبی سفیر ژاپن در سئول را به دلیل اختلافات دو کشور بر سر طرح اخیر توکیو برای اعمال محدودیت‌های تجاری ضد کره جنوبی احضار کرد.

احضار سفیر توکیو در حالی صورت گرفت که سران این دو کشور هفته گذشته در نشست گروه ۲۰ به میزبانی ژاپن دیداری سه جانبه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ترتیب داده بودند.

روز گذشته (چهارشنبه) «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن گفت کره‌جنوبی به عهدی که تحت قوانین بین‌المللی میان دو کشور بسته شده بود پایبند نمانده است.

سال ۱۹۶۵ یک معاهده دو جانبه میان کره‌جنوبی و ژاپن بسته شد شد که مفاد آن درباره استفاده ژاپنی‌ها از اسرای کره‌ای در کارخانه‌ها به‌صورت کار اجباری در خلال جنگ جهانی دوم بود. سال ۲۰۱۵ نیز مواردی از برداری جنسی به این معاهده افزوده شد.

کره‌جنوبی تا پایان جنگ جهانی دوم جزو مستعمرات ژاپن محسوب می‌شد.

روابط سئول و توکیو از اکتبر ۲۰۱۸ (مهرماه ۱۳۹۷) و زمانی که دادگاه عالی کره جنوبی دو شرکت «نیپل استیل» و «سومیتومو متال» ژاپن را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) حکم داد، دچار تنش شد.

این حکم به دلیل چهار شکایت مطرح شده در دادگاه عالی کره جنوبی علیه این دو شرکت ژاپنی به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ صادر شد.

پیش از این، مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی گفته‌ بودند که این موضوع قبلا در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.