ترامپ: بیشترین سلاح هسته‌ای جهان را داریم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم سالروز استقلال آمریکا با لحنی مفتخرانه از نوسازی سلاح‌های هسته‌ای آمریکا سخن گفت.

اخبار بین الملل_ ترامپ گفت: «کل سلاح‌های هسته‌ای خودمان را نوسازی می‌کنیم، آنها را ارتقا می‌دهیم و در برخی موارد سلاح‌های جدید به دست می‌آوریم. نمی‌خواهیم هیچ وقت مجبور به استفاده از آنها شویم، ولی بهترین‌ و بیشترین سلاح هسته‌ای جهان را داریم.»

وی اضافه کرد: «این سلاح‌ها به طور اساسی ارتقا داده می‌شوند و در برخی موارد سلاح‌های کاملاً جدید به دست می‌آوریم. نمی‌خواهیم هیچ وقت از انها استفاده کنیم.»

ترامپ در لایحه بودجه سال مالی ۲۰۱۹، بیست و چهار میلیارد دلار برای نوسازی بخش‌های سه گانه برنامه هسته‌ای آمریکا اختصاص داده بود. در سند بودجه این سال مشخص شد رئیس‌جمهور آمریکا قصد خریداری ۲۰ موشک رهگیر زمین‌پایه به عنوان بخشی از برنامه‌های خود برای ارتقا برنامه پدافند موشکی خود را دارد.

سند دکترین هسته‌ای دولت ترامپ که بیش از یک سال پیش منتشر شد با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شد. در این دکترین این اختیار به رئیس‌جمهور آمریکا داده شده که نه فقط هنگام مواجه شدن با تهدید حمله اتمی بلکه حتی در پاسخ به حملات سایبری به استفاده از سلاح اتمی متوسل شود. این سند وزارت دفاع آمریکا را مأمور کرده بمب‌های اتمی‌ای بسازد که اصطلاحا کاربردی هستند و می‌توان از آن‌ها در جنگ‌های متعارف هم برای وارد کردن «خسارات محدود» استفاده کرد.