واکنش «فتح» به پیشنهاد مذاکره ترامپ: موضع فلسطین، مقاومت است

«حازم ابوشنب» از رهبران جنبش «فتح» فلسطین به اظهارات اخیر «جرد کوشنر» مشاور رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد.

اخبار بین الملل_ ابو شنب به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که کوشنر در تلاش است اصولی را تثبیت کند که با شهرک‌سازی صهیونیست‌ها، تسلط بر خاک فلسطین و جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین در ارتباط است.

وی تصریح کرد که تلاش‌های آمریکا برای حمایت از مواضع راست‌گرایان افراطی اسرائیلی است، ولی موضع فلسطین همه این تلاش‌ها را شکست داد.

این رهبر فتح ادامه داد: «اظهارات کوشنر در چارچوب عقب‌نشینی آمریکا از تمامی اقداماتی است که [آمریکایی‌ها] از دو سال پیش در حال انجام آن هستند و تلاشی برای موازنه مجدد است تا شاید پیش از انتخابات آمریکا، اتفاقی رخ دهد».

ابوشنب ضمن انتقاد از نبود یک موضع واحد در میان کشورهای عربی، با وجود بیانیه‌های صادره در برخی از نشست‌های عربی اخیر، اظهار داشت که «موضع فلسطین همچنان ثابت و در راستای مقاومت در برابر توطئه آمریکایی-اسرائیلی است».

وی بر این باور است که «اظهارات اخیر ترامپ [رئیس جمهور آمریکا]، آغاز تغییر برای بازگشت به موضع صحیح و عدول از جبهه‌بندی‌هایی است که در برهه گذشته، به سود اسرائیل بوده است».

این رهبر فلسطینی درباره ادعای ترامپ مبنی بر تمایل وی برای مذاکره با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرد که نباید سریعا درخواست ترامپ را پذیرفت؛ زیرا وی در آستانه انتخابات قرار دارد و پس از شکست در همه پرونده‌های خارجی، می‌کوشد که نشان دهد موفق شده است.

کوشنر چهارشنبه هفته جاری مدعی شد که ترامپ آماده تماس با محمود عباس است تا درباره طرح صلح آمریکا با وی گفت‌وگو کند.

در راستای اجرای طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به معامله قرن، اخیرا نشست منامه برگزار شد؛ معامله قرن، طرحی است که به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.