سامانه دفاعی آمریکا دکوری است!

 سامانه دفاع موشکی آمریکا باید بتواند از اروپا در برابر موشک‌های روسیه محافظت کند اما آزمایش‌های حیاتی آن انجام نشده و تاخیرهایی در ساخت محل‌های استقرار این سامانه در لهستان وجود داشته است. از همه این موارد می‌توان این نتیجه را گرفت که سامانه دفاع موشکی‌ که قرار است اروپا را امن نگه دارد، می‌تواند نقص‌هایی داشته باشد.

اخبار بین الملل- آژانس دفاع موشکی آمریکا تنها هفت مورد از ۱۱ مورد آزمایشی را که در سال ۲۰۱۸ برای این سامانه برنامه‌ریزی شده بود، انجام داده است.

در همین حال مشکلاتی که با پیمانکاران وجود دارد، استقرار بخشی از این سامانه را که باید در لهستان مستقر شود ۱۸ ماه به تاخیر انداخته است.

سامانه دفاعی آمریکا دکوری است!

به گزارش وبسایت خبری-تحلیلی آمریکایی "دیلی بیست"، ساخت این سامانه دفاع موشکی آمریکایی برای اروپا از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا آغاز شد که مرحله نخست آن در سال ۲۰۱۲ با استقرار یک رادار دفاع موشکی در ترکیه و ساخت مرکز فرماندهی در آلمان تکمیل شد. مرحله دوم استقرار این سامانه نیز در سال ۲۰۱۶ و با استقرار بخشی از تجهیزات در رومانی عملیاتی شد. تاخیرها اما در خصوص مرحله سوم و آخر صورت گرفته که قرار بوده بخشی دیگری از تجهیزات مربوط به این سامانه دفاع موشکی در لهستان مستقر شود.

با این وجود دیوان محاسبات آمریکا این تاخیر را نعمتی غیرمنتظره از جانب خدا دانسته و از آن برای رفع نقص‌های این سامانه استفاده کرده است. ماموران این سازمان ارزیابی که وابسته به کنگره آمریکا است در گزارشی آورده‌اند: این تاخیر ۱۸ ماهه برای استقرار بخش سوم سامانه دفاع موشکی در اروپا فرصتی به آژانس دفاع موشکی داد تا آزمایش‌های بیشتری انجام دهد و اطلاعات خود را در خصوص مسائل اجرایی این سامانه افزایش دهد. این آزمایش‌ها می‌توانند به نیروها اطلاعات و اطمینان بیشتری درباره توانایی این سامانه برای محافظت از متحدان علیه تهدید موشک‌های بالستیک ارائه دهند.

این سازمان اما در گزارش خود آورده است: برنامه‌ای که در حال حاضر برای آزمایش این سامانه موشکی تنظیم شده، تعداد آزمایش‌های رهگیری موشک‌های بالستیک میان برد را کاهش می‌دهد و آزمایش پروازی علیه یک حمله موشکی نمی‌تواند تا پس از تعیین ظرفیت مرحله سوم انجام شود.

آزمایش‌های کمتر به معنی در اختیار داشتن اطلاعات کمتر برای حصول اطمینان از عملکرد مناسب این سامانه دفاع موشکی است. بر اساس گزارش دیوان محاسبات آمریکا، "مرحله سوم این سامانه به قصد دفاع مستحکم علیه حمله موشک‌های بالستیک میان برد و حملات همزمان به چندین هدف در نظر گرفته شده اما آزمایش‌هایی که این توانایی را نشان دهند از پنج مورد به یک مورد کاهش یافته‌اند و این آزمایش هم تا پیش از استقرار کامل مرحله سوم صورت نخواهد گرفت".

این سازمان در ادامه گزارش خود تاکید کرده است: تجربه‌های پیشین به ما نشان داده‌اند که اقدام با اطلاعات محدود می‌تواند به کشف دیرهنگام و هزینه‌بر نقص‌های عملیاتی منجر شود. ارزیابی کامل‌تر توانایی‌ها و محدودیت‌های این سامانه می‌تواند خطر را با ایجاد پایه قوی اطلاعاتی کاهش دهد.