ریاض بار دیگر مدعی حمایت از فلسطین شد

«عبدالعزیز الواصل» نماینده عربستان سعودی روز دوشنبه (دیروز) در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، مدعی شد که موضع سعودی در قبال موضوع فلسطین تغییری نکرده است.

اخبار بین الملل- به نوشته روزنامه عکاظ  عربستان ، او با تأکید بر حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود و بازگرداندن اراضی اشغالی، خواستار برپایی کشور فلسطینی بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شد.

او با رد قانون «دولت یهودی» آن را در تعارض با قوانین بین‌المللی دانست و گفت که این قانون امکان حل مسالمت‌آمیز بحران میان فلسطین و اسرائیل را از بین می‌برد و جامعه جهانی باید برای مقابله با آن اقدام کند.

نماینده سعودی همچنین خواستار مقابله با اقدامات «نژاد پرستانه» رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و تلاش برای از بین بردن هویت آن شد.

«عبدالعزیز الواصل» بند هفتم مربوط به قطعنامه حل مناقشه اراضی اشغالی را یکی از اصلی‌ترین بندها در جدول کار شورای حقوق بشر سازمان ملل دانست و گفت که این بند به اشغالگری اسرائیل در فلسطین و دیگر اراضی کشورهای عربی مربوط می‌شود.

سخنان نماینده عربستان سعودی در حالی است که ریاض از حامیان اصلی نشست منامه در تاریخ سوم تیر گذشته بود. نشستی که سران فلسطینی از جمله « محمود عباس » شرکت کنندگان در آن را «خائن» خواندند.

از سوی دیگر «تسوی بارئیل» کارشناس اسرائیلی اخیرا در روزنامه هآرتص نوشته است که عربستان سعودی مسئول به ثمر نشستن طرح موسوم به «معامله قرن» برای پایان دادن به این بحران است و وظیفه دارد تا فلسطینی‌ها را برای پذیرش این طرح تحت فشار بگذارد و همچنین اردن را نیز با این طرح همراه کند.

ادعای حمایت ریاض از فلسطین در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌‌های گذشته به خصوص با روی کار آمدن «محمد بن سلمان» ولی‌عهد کنونی سعودی، گزارش‌های متعددی از روابط پشت پرده عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی منتشر شده است. در آخرین مورد از این گزارش‌ها، «یوسی کوهن» رئیس «موساد» به صراحت گفت که تل‌آویو با کشورهای عربی روابط پنهانی دارد.