نفوذ 30 کیلومتری نظامیان ترکیه در خاک عراق

منابع مطلع کُرد، از نفوذ نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق خبر دادند.

اخبار بین الملل- یک منبع در حزب «اتحادیه میهنی» کردستان اعلام کرد که نظامیان ترکیه در عمق 30 کیلومتری در «اربیل» و «دهوک» (شمال عراق) نفوذ کرده‌اند.

این منبع به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که نظامیان ترکیه، تانک و سلاح پیشرفته خود را نیز وارد این مناطق کردند.

وی همچنین تصریح کرد که جنگنده‌های ترکیه‌ای هم وارد خاک عراق شدند.

این منبع کُرد اعلام کرد که نظامیان ترکیه برای تعقیب نیروهای «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) وارد خاک عراق شدند، ولی منطقه‌ای که آنان وارد شدند، صعب‌العبور بود و به همین دلیل مجبور شدند تانک‌های خود را جا بگذارند.

وی همچنین خبر داد که در جریان بمباران روستاهای این منطقه توسط نظامیان ترکیه به زعم مقرهای حزب کارگران کردستان، چند غیر نظامی کشته شدند.

در همین ارتباط، وزارت خارجه عراق، نهم تیر ماه جاری، بیانیه‌ای را در محکومیت حمله دو جنگنده‌ ترکیه به مناطقی در استان السلیمانیه منطقه کردستان (شمال عراق) صادر کرد.

 حمله جنگنده‌های ترکیه به منطقه «کورتک» استان سلیمانیه صورت گرفته بود که منجر به کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن چهار نفر دیگر شد.

بغداد در واکنش به این اقدام ترکیه، تأکید کرد: «درحالی که ما برای ایجاد روابط راهبردی طولانی مدت و جلوگیری از هرگونه اقدامی از خاک عراق علیه امنیت کشور همسایه ترکیه تلاش می‌کنیم، ترکیه با انجام حملات نظامی یکجانبه حاکمیت عراق را نقض می کند که این مغایر با اصل حسن همجواری است».

وزارت خارجه عراق همچنین از دولت ترکیه خواست تا «در هر شرایطی به بمباران خاک عراق پایان دهد و به حق حاکمیت این کشور احترام بگذارد».

عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه مواضع پ‌ک‌ک از دو سال پیش در مناطق شرق و جنوب شرق این کشور و نیز از چند ماه قبل در شمال عراق و ارتفاعات قندیل آغاز شده است. مناطق کوهستانی شرق و جنوب شرقی ترکیه و نیز ارتفاعات شمال عراق و سوریه محل استقرار عناصر گروه پ‌ک‌ک است.

حزب کارگران کردستان ترکیه  یا همان گروه مسلح پ‌ک‌ک بیش از ۳۰ سال است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی ترکیه می‌جنگد. این تشکیلات از سوی دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا به عنوان گروه تروریستی معرفی شده است.