بیانیه نمایندگان فرانسه، آلمان و انگلیس درباره نشست شورای حکام

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند مسائل کنونی باید از سوی امضاء کنندگان برجام به ویژه از طریق برگزاری نشست اضطراری کمیسیون مشترک حل شود.

اخبار سیاسی _ اینکشورها مدعی شدند: ما به شدت نگرانیم که ایران در پی افزایش غنی سازی اورانیوم و ذخایر خود است و گفته است در آینده اقدامات بیشتری انجام خواهد داد.

در این بیانیه بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های اروپایی در ایجاد امکانی برای بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام آمده است: ما از ایران می خواهیم فوراً اقدامات خود را به عقب بازگرداند و از هرگونه اقدام تنش‌زای بیشتری که تمامیت این توافق را تضعیف می کند، خودداری کند.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و برخلاف توافق صورت گرفته تحریم‌ها علیه ایران را برگردانده است، به درخواست واشنگتن نشست فوق العاده‌ای را برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین، پایتخت اتریش برگزار کرد.

طرف‌های اروپایی برجام سال گذشته پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه سال گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس (INSTEX) گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آن‌ها طی روز‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

شایان ذکر است، تصمیم ایران در افزایش غنی‌سازی اورانیوم در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و عهدشکنی طرف‌های اروپایی این توافق بین‌المللی در عمل به تعهداتشان اتخاذ شد.