سناتور آمریکایی: حتی یک پِنی هم نباید به سعودی‌ها سلاح بدهیم

یک سناتور هم حزبی و دوست «دونالد ترامپ» طی سخنرانی برای «کنفرانس ایمان و آزادی» در آمریکا، از ادامه فروش تسلیحات این کشور به عربستان سعودی علیرغم حمایت‌های ریاض از افراط‌گری در سراسر جهان به شدت انتقاد کرده و توقف فوری فروش سلاح به ریاض را خواستار شده است.

اخبار بین الملل- ​«رند پال» نماینده جمهوری‌خواه ایالت «کنتاکی» در مجلس سنای آمریکا که از منتقدان سرسخت «جنگ وحشتناک در یمن» از یک سو و ترویج «افراط‌گرایی» از سوی عربستان سعودی است، این بار در سخنرانی در جمع یک سازمان مذهبی در آمریکا مخالفت‌هایش با فروش سلاح به ریاض را تکرار کرد.

این سناتور هم حزبی رئیس‌جمهور آمریکا، پیش از این بارها در انتقاد از مواضع دولت او در قبال سعودی‌ها اظهارنظر کرده و طرح‌هایی هم در این خصوص به کنگره ارائه داده بود.

رند پال در سخنرانی خود در «کنفرانس ایمان و آزادی» گفت: «به اعتقاد من، از منظر بین‌المللی این موضوع مهمی است که پولتان از شما گرفته شود و به کسانی داده شود که مسیحیان را در اقصی نقاط جهان محاکمه کرده و تحت تعقیب قضایی قرار می‌دهند».

این سناتور افزود: «من به شدت حامی رئیس‌جمهور (دونالد ترامپ )، دوست شخصی او هستم و ما رابطه خیلی خوبی با هم داریم اما درباره همه موضوعات با هم اتفاق نظر نداریم. یکی از اختلاف نظرهای من با رئیس‌جمهور این است: صادقانه بگویم که به نظر من، عربستان سعودی بیشتر از هر کشور دیگری، مسیحیان را تحت پیگرد قرار داده و به اشاعه نفرت از مسیحیان، یهودیان و هندوها در سراسر جهان پرداخته است».


سناتور رند پال و ترامپ

پال در ادامه تصریح کرد: «به اعتقاد من آنها (سعودی‌ها)، شایستگی دریافت تسلیحات ما را ندارند، به نظر من آنها نباید فناوری انرژی هسته‌ای داشته باشند، به نظر من این یک اشتباه بسیار بسیار بزرگی است که گفته شود "خوب شما می‌توانید هر کاری که دوست دارید انجام دهید، کارهایی از قبیل مثله کردن یک منتقد (جمال خاشقچی) با اره استخوان‌بُر و ما همچنان به فروش سلاح به شما ادامه می‌دهیم"».

قانونگذار جمهوری‌خواه سنای آمریکا افزود: «سعودی‌ها ۱۰۰ میلیارد دلار در سراسر جهان برای ایجاد ده‌ها هزار مدرسه مذهبی خود صرف کرده‌اند، ۸۰ درصد از پسران کم سن و سالی که در یکی از این مدارسی که سعودی‌ها در پاکستان از آن حمایت (مالی) کرده‌اند، برای جنگ با آمریکایی‌ها به طالبان پیوستند. مادامی که سعودی‌ها راه و روش خود را عوض نکردند، ما نباید به آنها حتی یک پِنی و یک واحد از تسلیحاتمان بدهیم».*پنی یک صدم یک دلار آمریکا است*.

علیرغم مخالفت‌های مکرر رند پال و برخی دیگر از قانونگذاران کنگره آمریکا با فروش سلاح به عربستان سعودی، شخص ترامپ و دولت او  به بستن قراردادهای هنگفت فروش تسلیحاتی به ریاض ادامه داده است.

مجلس سنای آمریکا در همین ارتباط، پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه جاری خواستار لغو برنامه رئیس‌جمهور آمریکا برای استفاده از اختیارات ویژه جهت فروش سلاح به عربستان سعودی شد.

دولت آمریکا و شخص رئیس‌جمهور این کشور بارها در توجیه ادامه فروش تسلیحات به عربستان سعودی اعلام کرده‌اند که سعودی‌ها برای مقابله با آنچه که «رفتارهای مخرب و نفوذ شرورانه ایران در منطقه خاورمیانه» خوانده‌اند، متحد واشنگتن هستند.