محکومیت حمله مسلحانه به دیپلمات‌های ترکیه توسط عراق

«محمد علی الحکیم»، وزیر امور خارجه عراق شامگاه چهارشنبه (۲۶ تیر) در تماس تلفنی با «مولود چاوو‌ش‌اوغلو»، همتای ترکیه‌ای خود حادثه امروز اربیل را «جنایت» خواند و آن را محکوم کرد.

اخبار بین الملل _به گزارش شبکه سومریه، حکیم در این تماس تأکید کرد که چنین اقداماتی «هرگز» به ماهیت و روند روابط بین دو کشور تأثیر نخواهد گذاشت.

افراد ناشناسی بعد از ظهر روز چهارشنبه به کارمندان کنسولگری ترکیه در شهر اربیل عراق که برای صرف غذا به رستوران «حوقّاباز» این شهر رفته بودند، آتش‌ گشودند و معاون کنسولگری را کشتند. در این حمله تروریستی یک کارمند عراقی کنسولگری ترکیه در اربیل نیز کشته و یک تن دیگر شدیدا زخمی شده است.

وزیر امور خارجه عراق در تماس با همتای ترکیه‌ای خود، کشته شدن این دیپلمات را به وی تسلیت گفته است. او تأکید کرد که وزارت خارجه عراق با مقامات مربوطه این کشور در خصوص تحقیق در این حادثه هماهنگی کرده است تا دلایل و عوامل این حمله کشف و شناسایی شود.

وزارت خارجه و ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌های جداگانه‌ای حمله امروز اربیل را محکوم کرده‌اند و چاووش‌اوغلو گفته که آنکارا در صورت لزوم هیأتی را برای تحقیق در این حمله به عراق خواهد فرستاد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزیر خارجه این کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد ارتباط این حمله با گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) گفت که «هنگامی که چنین حمله‌ای صورت می‌گیرد، توجه‌ها فورا به سمت چنین گروهک‌هایی معطوف می‌شود ولی در این حادثه به دو عراقی هم حمله شده است و ما باید جزئیات حادثه را بدانیم».

حکومت و ریاست منطقه کردستان عراق در بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله، تأکید کرده‌اند که اجازه نخواهند داد ثبات و امنیت این منطقه آسیب ببیند.

همزمان با اشاره انگشت‌ اتهام‌ها به گروهک پ.ک.ک، «دیار دنیز»، مسئول اطلاع‌رسانی «یگان‌های مدافع خلق»، شاخه نظامی این گروهک با تکذیب دست داشتن در این ترور، به شبکه روسیا الیوم گفت: «هیچ اطلاعاتی از این حمله نداریم.»

طی ماه گذشته، ترکیه اولین دور از عملیات نظامی برون مرزی خود موسوم به «پنجه» را علیه عناصر حزب کارگران کردستان را اجرا کرد و هفته دوم نیز از آغاز مرحله دوم این عملیات خبر داد. آنکارا پ.ک.ک را سازمانی تروریستی می‌داند.