نخست‌وزیر کوزوو استعفا کرد

 «راموش هارادینای» نخست‌وزیر کوزوو که پیشتر فرمانده چریک بوده است در پی اتهام ارتکاب به جنایت‌جنگی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

اخبار بین الملل- ​بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، دادگاهی مورد حمایت اتحادیه اروپا در زمینه جنایات جنگی،  هارادینای را احضار کرد تا به پرسش‌هایی پاسخ دهد. این اقدام، استعفای این مقام کوزوو را به دنبال داشت.

هارادینای پیش از اینکه وارد دنیای سیاست شود، یکی از فرماندهان ارشد ارتش آزادی‌بخش کوزوو (KLA) بود و در سالهای ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ با نیروهای صرب می‌جنگید.

وی دیروز (جمعه) به خبرنگاران در پریشتینا گفت: «من احضاریه‌ای از دادگاه ویژه دریافت کردم مبنی بر اینکه  به عنوان مظنون شناخته شده‌ام واین گزینه پیش روی من قرار گرفت که یا به عنوان نخست‌وزیر و یا یک فرد معمولی (به دادگاه) بروم و من دومی را انتخاب کردم.»

این سیاستمدار ۵۱ ساله، پیشتر در دادگاه لاهه به ارتکاب جنایت جنگی در یوگوسلاوی سابق متهم شده بود. به همین دلیل وی در آن زمان، ناچار شده بود در سال ۲۰۰۵ از سمت خود کناره‌گیری کند.

هارادینای اکنون باید در برابر دادگاه ویژه کوزوو حاضر شود که مورد حمایت اتحادیه اروپا است و در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده است و مقر آن در لاهه است. این مقر طبق قوانین کوزوو اداره می‌شود اما قضات و دادستان‌های بین‌المللی در آن فعالیت دارند.