موضوع گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و ترکیه

 «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه درباره اوضاع منطقه ادلب و توافق حاصله در ماه ژوئن گذشته (خردادماه) گفت‌وگو کردند.

اخبار بین الملل_ به گزارش روسیاالیوم، در این گفت‌وگو که به صورت تلفنی انجام شد طرف‌ها بر اهمیت هماهنگی تلاش‌ها برای اجرای توافق درباره آتش‎بس در ادلب تاکید کردند. 

مسکو و آنکارا 13 ژوئن(23 خردادماه) بر سر ایجاد آتش‌بس در «ادلب» سوریه توافق کرده بودند و پس از این توافق بود که درگیری‌ها میان ارتش سوریه و عناصر مسلح در این استان متوقف شد.

وزارت خارجه روسیه در این ارتباط بیانیه‌ای را صادر کرده و در آن گفت که دو طرف روسی و ترکیه‌‍ای در این تماس تلفنی «اوضاع منطقه ادلب در چارچوب طرح کاهش تنش» را مورد بررسی قرار دادند.

در ادامه این بیانیه آمده که طرفین همچنین در خصوص روند مربوط به حل‌و‌فصل سیاسی بحران سوریه طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت و پایان تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور و اجرای آن در سریع‌ترین زمان ممکن بحث و تبادل‌نظر کردند.

ادلب که حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد، اوایل سال 2015 در نتیجه اتحاد چند گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلافی به نام «جیش الفتح» اشغال شد.

هم‌اکنون یکی از گره‌های کور بحران سوریه، وضعیت ادلب است، چراکه ده‌ها گروه مسلح در آن فعالند و گروهک «جفش» (جبهة النصره سابق) شاخه القاعده در سوریه، بر بیشتر ادلب سلطه دارد.