فرود اضطراری یک جنگنده مسلح لیبی در تونس

امروز (دوشنبه) یک جنگنده «آئرو ال-۳۹ آلباتروس» متعلق به کشور لیبی مجبور به فرود اضطراری در یک جاده روستایی در جنوب تونس شد.

اخبار بین الملل_ شاهدان عینی تصاویر و ویدئو‌های ضبط شده از این حادثه را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

بنابر اعلام رسانه‌های تونس، این جنگنده که قابلیت نشانه رفتن اهداف زمینی را داراست به اندازه ظرفیت خود حامل بمب بود. این فرود اضطراری در خارج از شهر «مدنین» تونس در حدود ۱۰۰ کیلومتری مرز این کشور با لیبی و حدود ۲۵۰ کیلومتری مرکز نبرد دو گروه درگیر در طرابلس انجام شده است.

جزئیات بیشتری در این خصوص و همچنین اینکه این جنگنده به کدام یک از گروه‌های درگیر در لیبی تعلق دارد هنوز منتشر نشده است. تنها خلبان این جنگنده بازداشت و منطقه فرود جنگنده به منظور تامین امنیت و پیشگیری از هرگونه خطر احتمالی مسدود شده است.

به گفته وزیر دفاع تونس، خلبان بازداشت شده آسیب وارد شده به هواپیما را دلیل فرود اضطراری خود دانسته است. برخی از منابع تایید نشده دیگر نیز تمام شدن سوخت جنگنده را علت این حادثه می‌دانند.

از انقلاب ۲۰۱۱ در لیبی که معمر قذافی، دیکتاتور این کشور کشته شد وضع امنیتی و سیاسی این کشور دچار تنش شد. پس از مدتی، این کشور میان دو دولت تقسیم شد: بخش شرقی از سوی مجلسی که در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد، کنترل می‌شود و ارتش ملی لیبی به ریاست ژنرال خلیفه حفتر از آن حمایت می‌کند؛ در حالی که دولت وفاق ملی که در طرابلس حضور دارد و تحت حمایت سازمان ملل متحد است کنترل قسمت‌های غربی لیبی را بر عهده دارد.

اما اوضاع در این کشور آفریقایی از اوایل آوریل سال جاری میلادی به شدت آشفته شد؛ زیرا نیرو‌های خلیفه حفتر با این ادعا که می‌خواهند طرابلس را از دست «تروریست‌ها» (نیرو‌های دولت وفاق ملی) نجات دهند رهسپار پایتخت لیبی شدند. در این نبرد آن‌ها موفق شدند کنترل دو شهر «سورمن» و «غریان» را در دست گیرند. نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی نیز در هفتم آوریل طی چندین نوبت درگیری در نهایت توانستند غریان را پس بگیرند. از آن زمان تاکنون درگیری‌های سختی میان دو گروه در این کشور روی داده که همچنان هم ادامه دارد و تلفات زیادی به بار آمده است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، تلفات ناشی از درگیری‌های این دو گروه در لیبی تاکنون ۱۰۴۸ بوده است که از این میان ۱۰۶ نفر غیرنظامی بوده‌اند. همچنین، ۵۵۵۸ نفر زخمی شده اند که ۲۸۹ تن از آن‌ها غیرنظامی هستند.