به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی وی ،مصطفي عبدالجليل، رئيس شوراي انتقالي ملي در کنفرانس خبري روز سهشنبه ( ۱۶ اسفند، ۶ مارس) در طرابلس به خبرنگاران گفت: "متاسفانه بعضي کشورهاي عربي آشوبگران در شرق کشور را حمايت و تامين مالي ميکنند."

وی هشدار داد: " چیزی که امروزه در حال وقوع است، شروع یک توطئه علیه لیبی است … این موضوع بسیار خطرناکی است که وحدت ملی را تهدید می‌کند. "

این در حالی است که جلیل از ذکر نام این کشور‌ها خودداری کرد.

در اوایل روز سه شنبه(۱۶ اسفند، ۶ مارس) در تجمعی با حضور ۳ هزار نفر در شهر بنغازی، منطقه نفت‌خیز سیرانائیکا اعلام خودمختاری کرد؛ این اقدام نگرانی لیبی از فروپاشی بعد از سقوط قذافی دیکتاتور سابق لیبی در اکتبر ۲۰۱۱ را افزایش داده است.

در بیانیه‌ای که در این تجمع خوانده شد، آمده است: " شورای موقت سیرانائیکا تحت رهبری شیخ احمد زبیر السنوسی(عضو شورای انتقالی لیبی) تشکیل شد تا امور منطقه را کنترل و از حقوق مردمش دفاع کند. "

سیرانائیکا جایی که انقلاب مردمی موفق کشور علیه حکومت ۴۰ ساله قذافی در سال گذشته از آن جا آغاز شد، از شهر مرکزی ستره تا مرز مصر در شرق امتداد دارد.

همچنین یکی از سه استانی است که با قانون اساسی سال ۱۹۵۱ به تصویب شاه ادریس تشکیل شد.

در جریان این نشست همچنین رهبران سیاسی و قبیله‌ای خواستار برگشت فدرالیسم در لیبی شدند.

طرفداران فدرالیسم این طور استدلال می‌کنند که این اقدام از به حاشیه رانده شدن بیشتر شرق جلوگیری خواهد کرد، این در حالی است که مخالفان از این که این اقدام موجب تقسیم شدن کشور و لطمه زدن به تلاش‌های صلح شود اظهار نگرانی می‌کنند.

این در حالی است که عبدالجلیل، عبدالرحیم الکیب نخست وزیر موقت و دیگر سران ارشد در طرابلس پروژه فدرالیست را رد کرده و به جای آن برنامه تمرکززدایی را معرفی کردند.

در این میان مردمان لیبی در چندین شهر بزرگ از جمله بنغازی روز سه‌شنبه در رد پیشنهاد سیستم فدرال به خیابان‌ها آمدند. آن‌ها در حالی که پارچه نوشته‌هایی را حمل می‌کردند و شعارهایی را سر می‌دادند به وحدت ملی و بازسازی در کشور تاکید و اظهار ‌کردند که طرابلس تنها پایتخت کشور است.