درخواست ده‌ها شخصیت جهانی از گوترش برای شیخ زکزاکی

53 شخصیت جهانی از جمله چهره های سیاسی، امنیتی، نظامی، علمی، رسانه ای، دینی و اقتصادی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار رسیدگی فوری به وضعیت حساس سلامتی شیخ زکزاکی و همسر ایشان شدند.

اخبار بین الملل_ آنها همچنین با اشاره به مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر خواستار برگزاری انتخابات آزاد در نیجریه شدند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

جناب آقای دبیر کل،

بدینوسیله از شما تقاضا می‌کنیم که به شیخ زکزاکی و همسرش مالیما زینت جهت خروج از کشور برای درمان فوری و ضروری مجوز داده شود. در روزهای اخیر وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی وخیم‌تر شده است.

ماه گذشته پس از اینکه نشانه‌های مسمومیت شدید سرب در خون ایشان مشاهده شد، درخواست بررسی و آزمایش مجدد پزشکی برای رهبر جنبش اسلامی نیجریه به منظور دسترسی به درمان پزشکی ارائه گردید.

استمرار و طولانی شدن زمان بازداشت و ممانعت از درمان فوری ایشان لکه ننگ بزرگی بر دامان دولت نیجریه است. سلامتی شیخ زکزاکی و مالیما زینت هر روز به سبب آنچه به آشکارا نتیجه جراحات حاصله از شکنجه‌ از طرف مسئولین نیجریه است، بدتر و وخیم‌تر می شود. با اجازه ندادن به آنها برای درمان پزشکی که مورد نیاز است، رئیس جمهور نیجریه مدارک و شواهد بیشتری را بر غیر انسانی و ظالمانه بودن دولت خویش می‌افزاید.

عالیجناب، همانطور که می دانید سال هاست که مردم نیجریه برای به دست آوردن حاکمیت خود به صورت مسالمت آمیز مبارزه می‌کنند و از سازمان های مرتبط با حقوق بشر انتظار دارند که به آنها کمک کنند. طی این سال ها آنها به دلیل اینکه خواستار دسترسی به حقوق شهروندی حداقلی خود بوده و به صورت دائمی مورد ظلم قرار گرفته اند.

جناب آقای دبیر کل، از آنجا که دلیل اصلی تاسیس سازمان ملل متحد تأمین صلح و امنیت سراسر جهان است و مطابق ماده 21 اعلامیه جهانی حقوق بشر که اساس و منشأ قدرت حکومت را اراده مردم می‌داند، خواسته شهروندان نیجریه‌ای برای داشتن دولتی که به صورت دموکراتیک انتخاب شود و در آن اکثریت بر کشور حکومت کنند، درخواستی ابتدایی است. چرا این درخواست اولیه برای دسترسی به حداقل حقوق اجتماعی باید با برخوردهای قساوت آمیز دولت برای مثال زندانی کردن، شکنجه کردن و قتل مواجه شود؟

عالیجناب، بر اساس مواد 1، 2، 3، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 17، 18، 19، 20، 21، 22، 25، 29 اعلامیه جهانی حقوق بشر، رفتار این رژیم مستبد با مردم خود از جمله تخریب حسینیه ها و مساجد، ممانعت از برپایی نمازهای جمعه و جماعت برای مردمی که اکثریت آنها مسلمان هستند،  تعلیق ملیت و اخراج مخالفین و منتقدین دولت غیردموکراتیک و تمامیت‌خواه نیجریه به عنوان جرم تلقی می شود و سازمان ملل مسئول است تا چنین اعمال ناقض قوانین بین المللی را محکوم کند.

جناب آقای دبیر کل، شما به خوبی می دانید، جرایم و جنایات مذکور با ذات حقوق بشر سازگاری ندارند.

عالیجناب، سکوت قدرت‌های جهانی و به اصطلاح مدافعین حقوق بشر درباره این‌گونه جنایات ضد بشری، تعجب برانگیز نیست چراکه جنایات رژیم ستمگر نیجریه‌ در زیر چتر حمایت آنها صورت می گیرد و آنها اجازه این کار را تا زمانیکه منافع غرب تامین می شود دارند! امّا به عنوان فردی که باید پرده از جنایات بردارد و دخالت کند و علیه ظالمان اعتراض کند، سکوت جنابعالی معنی دار و تعجب برانگیز است. به یاد داشته باشید که جنابعالی به عنوان مسئول  برقراری جهانی صلح آمیز و ایمن و همچنین اجرای مفاد «اعلامیه حقوق بشر»، در برابر وجدان‌های آزاد و تاریخ بشریت محکومید.

جناب آقای دبیر کل، طبق آموزه‌های دینی و سنت‌های لایتغیر الهی چه شما و دیگر مسئولان بین المللی و به اصطلاح مدافعین حقوق بشر به وظیفه قانونی و انسانی و اخلاقی خود عمل بکنید یا نکنید، ملت‌های مظلوم به ویژه مردم یمن، سوریه، فلسطین، عراق، افغانستان و نیجریه پیروز خواهند شد چراکه تصمیم گرفته‌اند که آزاده باشند، تن به قبول هیچ گونه ظلمی ندهند و در این راه استقامت می‌ورزند. ولی این یک امتیاز تاریخی خواهد بود که جنابعالی به حمایت از آنان مفتخر شوید ، لذا ما امضاکنندگان زیر، رؤسای دانشگاه‌های جهان اسلام از حضرت عالی درخواست می‌کنیم که موارد زیر را در اسرع وقت پیگیری کنید:

- انجام اقدامات فوری نسبت به توقف اعمال خلاف موازین بین المللی و نقض صریح ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر در خصوص وضعیت سلامتی حساس حضرت شیخ زکزاکی

- فراهم کردن تمهیدات لازم و اطمینان آور در راستای حاکمیت مردم سالاری و اجرای ماده  21 اعلامیه جهانی حقوق بشر با  امکان پذیر کردن همه پرسی که در آن برای هر شهروند نیجریه‌ای حق یک رای داشته باشد

- انجام اقدامات عاجل جهت توقف استبداد رژیم دیکتاتوری نیجریه‌ که امنیت و آزادی مردم را تهدید کرده و آنها را زندانی و شکنجه نموده و به قتل می رساند

- آزادی فوری زندانیان سیاسی و رسیدگی فوری نسبت به جرائم و جنایات هیأت حاکمه نیجریه‌ در دادگاه‌های صالحه