برگزاری نشست ائتلاف معارضان و جبهه انقلابی سودان در پایتخت اتیوپی

ائتلاف «قوی اعلان الحریة و التغییر» (احزاب آزادی و تغییر) سودان، مردم این کشور را به برگزاری تظاهرات فردا پنجشنبه در خارطوم و چند شهر دیگر به نشانه مخالفت با «سهمیه‌بندی مناصب در میان احزاب» دعوت کرد.

اخبار بین الملل-در بیانیه ائتلاف مذکور آمده است که این تظاهرات در مخالفت با سهمیه‌بندی مناصب بین احزاب برگزار خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، دو روز پیش نیز برخی فعالان برای برگزاری تظاهرات در مقابل مقر انجمن مشاغل سودان در خارطوم فراخوان داده بودند.

بروز اختلاف بین ائتلاف معارضان و جبهه انقلابی

برخی منابع از بروز اختلاف بین احزاب آزادی و تغییر و جبهه انقلابی در آدیس‌آبابا و به تعویق افتادن امضای توافقنامه خبر دادند.


نشست گروه‌های سودانی در آدیس‌آبابا

جبهه انقلاب متشکل از جنبش تحریر السودان به ریاست «ارکو مناوی»، جنبش الشعبیة شاخه شمالی به رهبری «مالک عقار» و جنبش العدل و المساواة به رهبری «جبریل ابراهیم» با توافق سیاسی امضا شده بین شورای نظامی و احزاب آزادی و تغییر مخالفت و تأکید کرد که در این توافقنامه به مسائل انقلاب و سازوکار حل‌وفصل درگیری‌های مسلحانه در کشور پرداخته نشده است.

«وجدی صالح» سخنگوی هیأت احزاب آزادی و تغییر نیز گفت که برخی‌ها سعی دارند با ترویج ایده سهمیه‌بندی و تقسیم قدرت و ثروت، مذاکرات آدیس‌آبابا را تحت تأثیر قرار دهند.

«ناجم الأصم» از رهبران احزاب آزادی و تغییر نیز انتشار اخباری در رسانه‌های سعودی درباره توافق صورت گرفته برای اعطای دو کرسی شورای حاکمیتی به جبهه انقلاب و سه کرسی به احزاب آزادی و تغییر را رد کرد.

چهارشنبه هفته گذشته شورای نظامی سودان و مخالفان این شورا که ائتلاف «قوی الحریة و التغییر» (احزاب آزادی و تغییر) نماینده آنان است، سرانجام پس از چند ماه اختلاف و درگیری، تفاهم کردند. (جزئیات بیشتر)

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت. این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر است.