آینده راست گرایی افراطی در اروپا؛ تراژدی‌های مکرر و ناامنی

 احیای راست گرایی افراطی قرن بیستمی در کشور‌های اروپایی که از پایان جنگ جهانی دوم تا حد زیادی به محاق رفته و قدرت تاثیرگذاری خود را از دست داده بود، در نتیجه تحولات سال‌های اخیر مانند رکود اقتصادی، سیل مهاجران، ... به صورت حضور پر رنگ و موفقیت‌های قابل تامل احزاب راست گرای افراطی در عرصه سیاست، و خشونت و تبعیض در زمینه‌های مختلف در عرصه اجتماعی خود را نمایان ساخته، به معضلی جدی برای کشور‌های اروپایی تبدیل شده است.

 
آینده راست گرایی افراطی در اروپا؛ تراژدی‌های مکرر و ناامنی
 
اخبار بین الملل- گذشته از موفقیت‌های هرچند کوچک احزاب راست گرای افراطی در انتخابات محلی، ملی و اروپاییِ تقریبا تمام کشور‌های اروپایی، آثار گسترده‌تر و خطرناک‌تر این پدیده نیز در این کشور‌ها قابل مشاهده هستند. با رشد تمایلات افراطی و ملی گرایانه در جوامع اروپایی، احزاب راست گرای به حاشیه رانده شده که تاکنون قادر به انجام اقدامات محدودی بودند، موفق شدند با گسترش پایگاه‌های خود و ائتلاف با احزاب همتا، سهم بیشتری در عرصه سیاسی و مباحث عمومی را به خود اختصاص بدهند.

برخلاف راست گرایی افراطی قرن گذشته، افراط گرایی معاصر ضمن رد و مخالفت با جهانی شدن، چند فرهنگی بودن جوامع، مهاجرت و مسلمانان بر تفاوت‌های بنیادین خود سرپوش می‌گذارند و تلاش دارند تا با همکاری با یکدیگر حوزه نفوذ خود را گسترش دهند.
 
آینده راست گرایی افراطی در اروپا؛ تراژدی‌های مکرر و ناامنی
 

اما باید توجه داشت که راست گرایی افراطی در اروپا روند‌های خطرناکی را به نمایش می‌گذارد که غفلت از آن‌ها پیامد‌های بسیار ناخوشایندی را به دنبال دارد.
 
بین المللی شدن و بسط افراط گرایی سبب رقم خوردن حوادث غم انگیزی مانند قتل عام مسلمانان در مسجدی در «کرایست چرچ» نیوزیلند می‌شود که از خطرناک بودن احساسات نژادپرستانه و تبعیض آمیز حکایت دارد.

در حالی که تمایلات نفرت انگیز در جامعه عمدتا به جرایم سازمان یافته، بازار سیاه تسلیحات سبک، فعالیت‌های جنایی و سیاسی افراطی منجر می‌شوند، فقدان رویکرد جامع در مبارزه با افراط گرایی و عدم درک ارتباط میان اشکال خشونت آمیز و غیر خشونت آمیز افراط گرایی بر این معضل دامن می‌زند. مداخله قدرت‌های خارجی و همراهی و همدلی آنان با این گروه‌های افراط گرا نیز از عوامل مهم تشدید این جریان هستند. تهدیدات دروغین بمبگذاری که افراط گرایان اروپایی با هدف متهم ساختن مهاجران و مسلمانان مطرح می‌کنند، غالبا به صورت مخفیانه از سوی سیاستمداران حمایت می‌شود.

از سوی دیگر گسترش دامنه فعالیت‌های راست گرایان افراطی و نیز بسط اندیشه‌های افراط گرایانه سبب شده تا نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول اجرای قانون و امنیت خود تا حد زیادی تحت تاثیر این تفکرات قرار بگیرند. ناگفته نماند که شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی نقش مهمی در اتصال افراد و گروه‌های افراط گرا دارند.
 
آینده راست گرایی افراطی در اروپا؛ تراژدی‌های مکرر و ناامنی

با در نظر داشتن سرعت رشد راست گرایی و ملی گرایی افراطی در اروپا، زنگ خطر بروز تراژدی‌های گسترده و مداوم و نیز ظهور و بروز حکومت‌های پوپولیستی به صدا درآمده است.

بخش بزرگی از اعضای طیف افراطی را نازی‌ها و نئوفاشیست‌هایی تشکیل می‌دهند که سودای حکمرانی را در سر می‌پرورانند.