روسیه متهم پیش‌فرض مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

 "رابرت مولر" دادستان ویژه سابق آمریکا معتقد است که روسیه همچنان به تلاش خود برای مداخله در جریانات سیاسی در ایالات متحده، از جمله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ادامه می دهد. وی این مسئله را در جلسه شنود مجلس نمایندگان کنگره آمریکا عنوان کرد.البته به عقیده کارشناسان، مقامات مسکو انگیزه‌ای برای چنین اقدامی ندارند.

اخبار بین الملل- مولر روز گذشته در جلسه شنود دو کمیته امور قضایی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا سخنرانی کرد و بیش از 7 ساعت به سئوالات قانون‌گذاران پاسخ داد. ولی در عین حال، شهادت دادستان ویژه سابق تمام آرزوهای دموکرات‌ها درباره استیضاح دونالد ترامپ به اتهام توطئه رابطه با روسیه را با شکست مواجه کرد.

مولر در سخنان خود مدعی شد که تحقیقات صورت گرفته ثابت کرده که دولت روسیه به طور گسترده و سیستماتیک در انتخابات آمریکا مداخله کرده است ولی در عین حال هیچ دلیلی برای اثبات توطئه‌ای بین تیم انتخاباتی دونالد ترامپ با مسکو در این رابطه وجود ندارد. وی همچنین معتقد است که مسکو به تلاش خود برای تاثیرگذاری در روند انتخابات آینده در ایالات متحده ادامه خواهد داد. به عقیده وی تلاش روسیه در جهت مداخله در انتخابات آمریکا جدی است و به همین دلیل لازم است تا یک سازمان قدرتمند ضداطلاعاتی که از سیاستمداران آمریکایی در مقابل اقدامات خصمانه دولت‌های خارجی محافظت کند، بوجود آید.

در همین رابطه، "مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا نیز معتقد است که تدابیر اتخاذ شده از سوی واشنگتن برای جلوگیری از نفوذ روسیه در روند انتخابات آمریکا موثر واقع شده و این مداخله را کاهش داده است. به گفته وی، دولت آمریکا روی این مسئله متمرکز شده تا اجازه دخالت روسیه یا کشورهای دیگر: ازجمله چین، ایران، کره شمالی و دیگر کشورها در جریانات سیاسی ایالات متحده وجود نداشته باشد.

ایجاد ساختار امنیتی قوی، باعث افزایش کنترل جدی دولت آمریکا بر مردم این کشور می‌شود

"دمیتری سولسوف" معاون مدیر مرکز تحقیقات اروپایی و بین المللی در دانشگاه دولتی روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تفسیر نظریه رابرت مولر درباره ایجاد یک سازمان قدرتمند ضداطلاعاتی برای دفاع از سیاستمداران آمریکا در مقابل اقدامات خصمانه دولت‌های خارجی، گفت: «به وجود آمدن چنین ساختاری، کنترل قوه مجریه آمریکا بر جامعه این کشور را به شدت افزایش خواهد داد. به عقیده من، ایجاد چنین ساختاری اقدامی بی فایده است، برای اینکه هم اکنون نیز سرویس‌های امنیتی آمریکا از جمله اف.بی.آی، نیز چنین مسئولیتی را بر عهده دارند.»

این کارشناس درباره ادعای بی‌پایه و اساس مولر درباره اینکه روسیه گویا قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایالات متحده نیز مداخله کند، گفت: «اولاً، روسیه انگیزه برای چنین مداخله‌ای ندارد، برای اینکه به طور فرضی‌توان گفت که امکان ریاست جمهوری هیلاری کلینتون در دور بعدی انتخابات دورنمایی ندارد که روسیه بخواهد مواضع سیاسی او را تضعیف کند. به همین دلیل روسیه دلیلی برای تاثیر گذاری بر روند انتخابات ندارد. البته تاکید می کنم که این مسئله به طور فرضیمی‌‌تواند مطرح باشد و روسیه در انتخابات گذشته نیز چنین مداخله‌ای نداشته است. ضمن اینکه برغم مشکلات کنونی در روابط روسیه با دولت دونالد ترامپ، روابط مسکو با هر نامزدی از حزب دموکرات بسیار خصمانه تر خواهد بود.»

سولسوف افزود: «در ثانی، مسائل مربوط به مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 ، تاکنون هم پیامدهای فاجعه آمیزی برای روابط روسیه و آمریکا داشته است و بالاخره اینکه، گزارش خود رابرت مولر ثابت کرده که هکرهایی در روند انتخابات آمریکا مداخله کرده‌اند و هیچ گونه دلیل و مدرکی در رابطه با دست داشتن دولت روسیه در این دخالت وجود ندارد.»