هشدار نماینده عراقی درباره انتقال خانواده‌های داعشی از سوریه به موصل

«شیروان دوبردانی» نماینده استان «نینوی» در پارلمان عراق از انتقال قریب‌الوقوع عناصر داعشی عراقی به این کشور خبر داد.

اخبار بین المللدوبردانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد دولت عراق از چند ماه پیش قصد دارد خانواده‌های عناصر داعش را از سوریه به عراق انتقال دهد.

شبکه خبری «آفاق» به نقل از این مسئول عراقی گزارش داد که خانواده‌های عناصر داعش در اردوگاه «الهول» (شمال شرق سوریه) حضور دارند و تعداد آنان به چهار هزار نفر می‌رسد.

در همین ارتباط، گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه » -نزدیک به معارضان- 19 تیر ماه گزارش داد که عملیات فراری دادن خانواده‌های عناصر داعش همچنان ادامه دارد.

دیدبان به نقل از منابع موثق اعلام کرد که زنان و کودکان داعشی از این اردوگاه خارج و به مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی در شمال سوریه منتقل می‌شوند و در ازای آن «مبالغ مالی هنگفتی» پرداخت می‌شود.

به گفته دوبردانی، قرار است این عناصر به اردوگاه «الجدعه» واقع در منطقه «حمام العلیل» در جنوب موصل منتقل شوند و خانواده‌های آواره‌ای که در آن سکونت دارند نیز از آن خارج شوند.

وی بر این باور است که خانواده‌های عناصر داعش، «خطر بزرگی برای وضعیت امنیتی استان نینوی هستند؛ به ویژه اینکه بیش از دو هزار کودک از عناصر داعش حضور دارند».

این نماینده عراقی، کودکان عناصر داعش را «بمب‌های ساعتی» دانست که خطر آن، متوجه همه مناطق عراق خواهد بود.

دوبردانی با بیان اینکه «ما این مسئله را قبول نداریم و هرگز آن را نخواهیم پذیرفت»، خاطر نشان کرد که چند ماه قبل نیز تلاش‌هایی صورت گرفت تا این خانواده‌ها به منطقه‌ای منتقل شوند که بین مناطق «زمار» و «ربیعه» در غرب موصل قرار دارد.

وی در ادامه عنوان کرد که اردوگاه‌هایی نیز برای خانواده‌های عناصر داعش در این منطقه احداث شد، ولی به خاطر فشار مردم این منطقه و مخالفت گروه‌های سیاسی، این موضوع اجرایی نشد.
نماینده استان نینوا اظهار داشت که داعش همچنان خطر بزرگی برای نینوی و سایر مناطق عراق است، و به همین دلیل، با نمایندگان استان، در برابر این تصمیم ایستادگی خواهد کرد.

دوبردانی با اشاره به اینکه امنیت نینوی خط قرمزی است که نمی‌توان از آن عبور کرد، از دولت عراق خواست که به سرعت، عناصر داعش را محاکمه کرده و برای آنان و خانواده‌هایشان دوره‌های بازپروری قرار دهد.